Vybrat si autorizovaný, nebo nezávislý servis?


5. 3. 2017 Facebook Twitter LinkedIn Google+ Kategorie: Servis


servis_otazky

Tato otázka nemá jednoznačnou odpověď. Správný přístup by asi byl – jak kdy a jak na co. V každém případě od 1. června roku 2010 platí v celé EU nařízení EK 461/2010, které upravuje vztah autorizovaných a nezávislých servisů.

Kromě jiného zavedla tato norma dvě nová pravidla:

  • Nezávislé servisy mohou mít přístup k potřebným technickým informacím, nutným pro opravu jakéhokoli vozidla.
  • Spotřebitel má právo si vybrat jakýkoli servis bez toho, aby přišel o záruční dobu výrobce (minimální u vozidel je dvouletá).

Ponechme stranou případy, kdy se jedná o svolávací akce, na které jsou tyto stránky primárně zaměřeny. Při těch se musíte na autorizovaný servis obrátit vždy. Řeč je o pravidelné údržbě, případně o opravách, které si vynutil běžný provoz. Při rozhodování, zda svěřit svůj vůz do péče značkového nebo neznačkového servisu, bude zřejmě hlavním argumentem cena, která bývá ve autorizovaných servisech vyšší. Majitel by však měl vzít v úvahu i další argumenty a sám zvážit, zda se mu nižší náklady za údržbu vždy vyplatí. Jaký je tedy hlavní rozdíl mezi oběma typy servisů?

» Přečtěte si také: Kolik stojí údržba na 100.000 najetých kilometrů? Duster překvapivě nejdražším SUV 

Autorizované servisy

Všechny automobilky nabízejí servisní služby na vozidla, která prodávají. Zahrnují údržbu, opravy, příslušenství, klempířské a lakýrnické práce, rozšířené záruky, pojištění, atd. Mají většinou vyšší hodinové sazby a dražší náhradní díly (používají originální z prvovýroby).

Jejich výhodou je, že technici dokonale znají (nebo by měli) auta, která prodávají. Pro opravy mají všechny potřebné speciální nástroje a přípravky, které mohou ušetřit hodiny práce (= peníze). Když autorizovaný servis diagnostikuje závadu během hodiny a během dalších dvou ji rutinně opraví, může to vyjít i levněji, než když neautorizovaná dílna stráví se stejnou závadou hodin pět nebo šest.

Na rozdíl od nezávislých dílen mají ty oficiální také přístup do vlastní databáze servisních kampaní a vědí, která z nich se vztahuje právě na váš vůz.

Nezávislé servisy

Do nezávislých servisů můžete jezdit se svým autem i v prvních dvou letech, kdy je ještě v záruce. Stačí, když mechanik zapíše záznam do servisní knížky a přidá razítko. Jakékoli problémy související se zárukou by se pak měly řešit ve stejné dílně. S výjimkou těch, které nemají žádnou souvislost s provedenou opravou.

Nezávislý servis je dobré pečlivě vybírat. Existují profesionálové, kteří odvedou výbornou práci za dobrou cenu, stejně jako pochybné dílny, kterým je lépe se vyhnout. Pokud máme v našich končinách velmi rozšířený vůz, se kterým má každá dílna bohaté zkušenosti, dá se předpokládat, že odvede stejně dobrou práci, jako autorizovaný servis. Jiné to bude, když jezdíme s u nás méně obvyklou značkou nebo modelem, se kterým obecně příliš zkušeností není. Například s hybridním pohonem bychom měli být při výběru servisu velmi opatrní.

Největší výhodou nezávislých mechaniků je hodinová sazba za práci, která může být oproti značkovým servisům i poloviční. Ušetříme asi i za náhradní díly, protože tyto servisy mohou používat stejně kvalitní součástky z druhovýroby, které splňují originální specifikaci výrobce a které se prodávají za nižší cenu. Pokud však vybereme díly, které této specifikaci nevyhovují, může nás úspora přijít draho. Nejen že mohou napáchat další škody, ale zřejmě přijdeme i o záruku.

Závěr

Rozumným kompromisem asi bude jezdit do autorizovaného servisu po dobu záruky na vůz. Pokud výrobce poskytuje rozšířenou záruku (ze zákona je dva roky), nebo určité servisní úkony zdarma, u nezávislé dílny byste se stejně domáhali těchto benefitů marně. Následný běžný servis jako výměnu svíček, oleje či brzdových destiček zvládne stejně dobře a levněji jakýkoli jiný servis. Ty dobré se se ctí vypořádají i s náročnějšími opravami.

Důležité je vědět, že navštěvovat oficiální servis není vaše povinnost, ale volba.

I když se rozhodnete, že se o vaše auto bude starat nezávislý mechanik, alespoň občas byste ale s tím oficiálním být v kontaktu měli. Nejméně dvakrát ročně si tam nechte podle VIN kódu vozidla prověřit případné servisní kampaně. Na rozdíl od svolávacích akcí nebývá jejich seznam veřejně přístupný a je nutné se o ně aktivně zajímat. Třeba nakonec zjistíte, že součástka, která vám na autě zrovna „odešla“, může mít výrobní vadu a výrobce ji mění zdarma.

-RB-



Nejnovější svolávací akce

Volvo-XC90-2016-recall 18. 8. 2017

Volvo XC90 (2016)

  23. 9. 2016 - 8. 11. 2016
Krimpování generátoru plynu u napínače bezpečnostního pásu v třetí řadě sedadel je chybn ...
mercedes-benz-s-class-2017-recall 18. 8. 2017

Mercedes-Benz S-Class (2017)

  9. 3. 2017 - 24. 5. 2017
Špatně nainstalovaný systém elektroinstalace v prostoru pro cestující by mohl vést ke zkratu ...
toyota-chr-hybrid2016-recall 14. 8. 2017

Toyota C-HR Hybrid (2016 - 2017)

  MY 2016 - 2017
Části stěny palivové nádrže mohou být příliš tenké. Mohou se objevit trhliny, které by m ...
     87
skoda-yeti-2010-svolavaci-akce 23. 12. 2011

Škoda Yeti (2009 - 2011)

  1. 1. 2009 - 15. 12. 2011
Během životnosti motoru by mohlo dojít k úniku paliva z vysokotlakého potrubí motoru. To by mo ...
     19
Skoda-Superb-2010-recall 23. 12. 2011

Škoda Superb II (2009 - 2011)

  1. 1. 2009 - 15. 12. 2011
Během životnosti motoru by mohlo dojít k úniku paliva z vysokotlakého potrubí motoru. To by mo ...
     48
skoda-octavia-2010-recall 23. 12. 2011

Škoda Octavia II (2009 - 2011)

  1. 1. 2009 - 15. 12. 2011
Během životnosti motoru by mohlo dojít k úniku paliva z vysokotlakého potrubí motoru. To by mo ...
     446
seat-toledo-2016-recall 13. 8. 2017

Seat Toledo (2016)

  VI. 2016 - X. 2016
V případě nehody, při které je aktivován předpínač bezpečnostních pásů, se mohou mikro ...
Bentley-Continental-Supersports-convertible-2017-recall 12. 8. 2017

Bentley Continental Supersports (2017)

  19. 5. - 5. 7. 2017
Trubka chladiče posilovače řízení se může uvolnit, což vede k nebezpečí požáru. Může r ...
     22

Alfa Romeo | Alpina | Aston Martin | Audi | Bentley | BMW | Bugatti | Buick | Cadillac | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Dacia | Daewoo | Dodge | Ferrari | Fiat | Ford | GMC | Honda | Hummer | Hyundai | Infiniti | Jaguar | Jeep | Kia | Lamborghini | Lancia | Land Rover | Lexus | Lotus | Maserati | Maybach | Mazda | Mercedes-Benz | MG | Mini | Mitsubishi | Morgan | Nissan | Opel | Peugeot | Pontiac | Porsche | Renault | Rolls Royce | Rover | Saab | Seat | Smart | SsangYong | Subaru | Suzuki | Škoda | Tesla | Toyota | Volkswagen | Volvo |
1986 | 1987 | 1988 | 1989 | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017
.
Weekly overview reports of RAPEX notifications, published free of charge in English on http://ec.europa.eu/rapex, © European Union, 2005 – 2017
Poprvé zveřejněno v angličtině v rámci Týdenního přehledu notifikací RAPEX Generálním ředitelstvím pro zdraví a ochranu spotřebitele Evropské komise na oficiální stránce Evropské unie "Europa" prostřednictvím Rychlého výstražného systému EU pro nepotravinářské spotřebitelské výrobky (RAPEX) http://ec.europa.eu/rapex © European Union, 2005 - 2017 Oficiální kontaktní místa členských zemí a zemí EFTA-EEA poskytují informace v těchto týdenních přehledech. Podle ustanovení Přílohy II.10 ke směrnici o všeobecné bezpečnosti výrobků (2001/95/ES) nese odpovědnost za informaci notifikující strana. Komise nepřebírá žádnou zodpovědnost za přesnost poskytnutých informací. Český překlad: © Svolávačky.cz, 2016 - 2017. Odpovědnost za překlad nesou Svolávačky.cz