Škoda Auto svolávala v červenci 2017 modely Rapid, Yeti a Octavia. V evropském systému RAPEX se jako ohlašující země této svolávací akce objevila Česká republika. Nebývá to často, u poslední svolávačky na osobní auta nahlášené českými úřady najdeme v RAPEXU letopočet 2011. Také mezi zeměmi dalšího výskytu jinde v EU nahlášených svolávacích akcí bychom hledali Česko marně. Co to znamená pro majitele u nás registrovaných aut? Opravdu se jich většina ostatních svolávaček netýká?
Napsáno v srpnu 2017 pro speciál časopisu Svět motorů – Technika
Každý měsíc je v seznamu rychlého výstražného informačního systému Evropské unie o nebezpečných spotřebitelských výrobcích nepotravinářského charakteru RAPEX zveřejňováno okolo dvaceti svolávacích akcí automobilek (viz naše přehledy). RAPEX přitom eviduje pouze závady ohrožující zdraví a bezpečnost, nebo mající negativní vliv na životní prostředí. U těchto závad je výrobce povinen vyhlásit svolávací akci ze zákona. Ostatní problémy, ovlivňující například životnost nebo spolehlivost vozů, v tomto seznamu nenajdeme. Ty se schovávají pod označení „servisní kampaň„, či „aktualizace výrobku“ a jejich zveřejňování není pro automobilky povinné.
RAPEX funguje v celé Evropě
RAPEX získává informace o svolávacích akcích automobilek od Národních autorit z 31 evropských zemí, jimž hlásí nebezpečné závady na vozidlech příslušné dozorové orgány. Ty se o nich dozvědí buď od samotných automobilek, nebo dalších subjektů jako jsou stanice technické kontroly, autorizované zkušebny či dopravní policie. V České republice je Národní autoritou pro RAPEX Ministerstvo průmyslu a obchodu, dozorovým orgánem Ministerstvo dopravy.
Přestože se u nás vyrábějí osobní vozy značek Škoda, Hyundai, Peugeot, Citroën a Toyota, nepatří Česká republika mezi země, které by do RAPEXu hlásily nebezpečné závady příliš často. Jako ohlašující ji najdeme spíše výjimečně, mezi zeměmi s dalším výskytem jinde v EU ohlášených závad prakticky vůbec. Skoro to vypadá, jako by se početné svolávací akce českých motoristů příliš netýkaly. Opak je ale pravdou.
Česko abys pohledal
Nebezpečné závady na vozech Hyundai, Peugeot, Citroën ani Toyota, vyráběných rovněž v České republice, nebyly českou Národní autoritou do systému RAPEX nahlášeny žádné. To ale neznamená, že žádné takové nejsou. Přesvědčí nás o tom změna parametrů vyhledávání.
Když budeme v databázi Rapex hledat vozy vyrobené v České republice bez ohledu na ohlašující zemi, objeví se jich mnohem více. Mezi 29 výsledky najdeme všechna tři kolínská trojčata, nošovický Hyundai i většinu modelů Škoda. Jejich závady ale byly nahlášeny dozorovými orgány v Německu, Portugalsku, Řecku, Španělsku, Maltě a Polsku. Ani v jednom z těchto případů není Česko uvedeno mezi zeměmi, ve kterých by se problém rovněž vyskytoval – viz příklady na konci článku.
Že by si v česku působící automobilky neplnily zákonem stanovenou povinnost není pravděpodobné. Podle webu Svolávačky.cz bylo prostřednictvím Ministerstva dopravy jenom v roce 2015 rozesláno 30 492 svolávacích dopisů. V roce 2016 už jich bylo 74 701. Svolávací akce tedy automobilky českému dozorovému orgánu hlásí a jeho prostřednictvím auta svolávají. Proč tedy nejsou uvedené v RAPEXu i pro Českou republiku?
Svolávací akce od A do Z
Podívejme se nejprve jak svolávací akce probíhá od samého začátku. „Výrobce či jeho zástupce oznámí takovou akci Ministerstvu dopravy, včetně popisu závady a seznamu potenciálně dotčených vozidel. Ministerstvo dopravy podle výrobních čísel zjistí provozovatele z Centrálního registru vozidel a prostřednictvím své servisní organizace Centrum služeb pro silniční dopravu je obešle s výzvou k provedení nutného servisního zásahu včetně organizačních instrukcí,“ popisuje celou proceduru Zdeněk Neusar z tiskového oddělení Ministerstva dopravy. Aktualizace 2018: Přeškrtnuté již neplatí. Po novele Zákona č.56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích si může výrobce nebo akreditovaný zástupce vyžádat přímo z registru vozidel údaje o jménu a adrese pobytu nebo sídla provozovatelů dotčených vozidel. Svět motorů o tomto možném zásahu do ochrany osobních údajů píše zde.
„Ve chvíli, kdy je takové zjištění ověřeno, odesíláme informace i na Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO),“ dodává. MPO jako Národní autorita pro RAPEX tedy oznámení o svolávací akci dostane, nicméně dále už ho většinou nepošle. Proč?
„Pokud předmětné informace o nebezpečném výrobku obdrží kontaktní místo RAPEX ČR později než kontaktní místo jiného členského státu, může se stát, že do systému RAPEX vloží oznámení mezitím jiná země,“ vysvětluje tiskový mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu František Kotrba.
Takže pokud na nebezpečné vozidlo upozorní třeba Polsko, český RAPEX už ho do systému nezadává, protože už tam je? Zvláštní logika, která může být pro české majitele aut do značné míry matoucí. Zejména pokud u většiny hlášení další země výskytu, včetně například sousedního Slovenska, vidí. Slovenské Ministerstvo hospodárstva, které je rovněž kontaktním místem pro evropský RAPEX, totiž nebezpečná auta do systému zadává bez ohledu na předchozí záznamy z jiných zemí EU. Naši sousedé proto mezi zeměmi dalšího výskytu často figurují.
Česka se to týká také
Jediným spolehlivým způsobem jak se dozvědět, zda se svolávací akce vztahuje na konkrétní vůz, je kontaktovat autorizovaný servis té které značky. Po nahlášení VIN kódu vozidla by vám měl technik sdělit, zda se vašeho vozu nějaká svolávací akce týká či v minulosti týkala a byla-li závada předchozím majitelem odstraněna. Není přitom důležité, kde a jak bylo do té doby vozidlo servisováno. Odstranění závady není vázáno na předchozí pravidelnou návštěvu autorizovaných servisů a v případě, že původní majitel svolávací dopis ignoroval, nebo se k němu nedostal, je prováděno zdarma třeba i pátému majiteli deset let starého auta.
Svolávací akce automobilek jsou v systému RAPEX uváděné pouze v angličtině. Přeložené do češtiny a roztříděné podle značek a modelů je najdete na webu www.svolavacky.cz. Všechny u nás běžné automobilky tu navíc mají vlastní stránku s kontakty na dovozce, seznamy prodejců a vzor žádosti o prověření, kterou stačí zkopírovat a emailem odeslat nejbližšímu autorizovanému servisu. Tuto proceduru je dobré zopakovat zhruba každého půl roku, protože svolávána jsou i vozidla staršího data výroby. Například výše zmiňovaná čerstvá svolávačka Škoda Auto z července 2017 se týkala Octavií vyrobených v letech 2008 a 2009.
-rb-
Napsáno v srpnu 2017 pro speciál časopisu Svět motorů – Technika
