Některé automobilky figurují v systému RAPEX s desítkami závad na desítkách svých modelů, jiné nemají svolávací akce buď vůbec a nebo jen v jednotkách případů. Znamená to snad, že častěji svolávané značky jsou méně spolehlivé? Nemusí to platit vždy.
Spíše než o spolehlivosti vozu může počet svolávacích akcí vypovídat o fair play se zákazníky. Svolávací akce není něco, čím by se jakýkoli výrobce rád chlubil. Vyšší počet přiznaných svolávacích akcí ale znamená pro majitele větší jistotu, že se o jeho bezpečí výrobce stará.
Například Mercedes-Benz byl v roce 2016 druhou nejčastěji svolávanou značkou a v seznamech RAPEX figuruje velmi často. Podle počtu svolávacích akcí by tedy měl být jednoznačným outsiderem. Každoroční statistiky spolehlivosti TÜV Report ho ale naopak řadí mezi nejspolehlivější, stejně jako další německé a japonské značky. Takže přímá úměra mezi počtem svolávaček a nespolehlivostí tu neplatí.
Jiné to ale bude třeba u francouzských vozů. Například u Renaultu, nejsvolávanější značky roku 2016, jde velký počet svolávaček ruku v ruce s menší spolehlivostí v nezávislých srovnáních.
Samostatnou kapitolou jsou pak automobilky, které svolávací akce nemají téměř žádné a v žebříčcích spolehlivosti figurují až za Francouzi. U těch je možné se domnívat, že svým zákazníkům něco tají. Paradoxně právě jejich fanoušci pak bývají v různých diskusních fórech ti nejhlasitější křiklouni, kteří poukazují na počet svolávaček a domnělou nespolehlivost ostatních, zejména německých značek.
-rb-