V říjnu 2017 bylo prostřednictvím výstražného systému EU Rapex vyhlášeno 18 svolávacích akcí, které se dotkly 36 modelů 12 značek. Nejvíce svolávala automobilka Peugeot a Dodge (3x), po dvou svolávacích akcích měly automobilky Citroën a Mercedes. Nejstarší svolávané vozy jsou z roku 2004, tedy 13 let staré Nissany a Subaru.
Hned na začátku října svolává Dacia majitele všech Dusterů vybavených jednotónovým klaksonem. Ten si nerozumí s elektrickým systémem vozidla a může ovlivnit funkci airbagu řidiče. Týká se všech Dusterů vyrobených od začátku produkce (2009), až do 25. května 2017.
Lanko kapoty, kvůli kterému hrozí její otevření, trápí Hyundai Tucson i Santa Fé a korejská automobilka kvůli tomuto problému svolávala své vozy v září 2017. V říjnu se k ní přidává i Citroën a ze stejného důvodu volá do servisů model C4 Cactus z let 2015 – 2017.
Startéry
V zářijovém přehledu jsme zmiňovali neochvějnou pravidelnost, s jakou se na seznamu svolávacích akcí objevují ve Francii vyráběné dodávky Peugeot, Citroën a Toyota. Také v říjnu jsou svoláváni majitelé modelů Spacetourer, Jumpy, Traveller, Expert i ProAce, tentokrát kvůli nesprávně namontované svorce startéru, kvůli které se může prodřít a vyzkratovat kabel startéru. Jenom v tomto roce se jedná u těchto vozů už o desátou závadu.
Se startérem, respektive s jeho proudovým chráničem, mají problém i Mercedesy třídy A, B, CLA, C, GLC a E vyrobené od února 2014 do února 2017. Může se přehřát a okolní součástky se mohou vznítit. A do třetice kvůli startéru svolává znovu Peugeot, tentokrát modely 3008 a 5008 vyrobené od dubna 2016 do července 2017. Napájecí svorka spouštěče se může dostat do kontaktu s jinými částmi motoru a i tady může dojít ke zkratu. Peugeot 5008 navíc může mít špatně utažené šrouby nábojů zadních kol, které se mohou uvolnit a zhoršit ovladatelnost. Týká se aut vyrobených od dubna do července 2017.
Řízení
V srpnu 2017 vyrobené bavoráky řady 5, 6 a 7 mají špatně namontovaný mechanismus řízení a potřebná síla pro zatáčení se u nich může zvyšovat až do úplného zatuhnutí. Malé Smarty ForTwo z března až června 2017 mohou mít nedostatečně pevné levé přední klouby řízení, které mohou za jízdy prasknout. Stejně jsou na tom i čtyřdveřové Smarty ForFour.
Další airbagy
U Mitsubishi Pajero vyrobených v letech 2007 – 2012 může explodovat inflátor bočního airbagu řidiče a střepiny mohou zranit posádku. Stejný problém, ale u airbagu spolujezdce, má Subaru Legacy z let 2004 – 2009. Kvůli airbagům svolává i Jeep modely Compass a Patriot z let 2009 – 2014 a Chrysler velkoprostorový Aspen z let 2008 – 2010. U Dodge Grand Caravan z let 2010 – 2012 a Journey z let 2010 – 2015 se může samovolně aktivovat airbag řidiče kvůli prodřené kabeláži na volantu. Dodge svolává i majitele modelů Durango a RAM z let 2008 – 2010. Ani Nissanům se hrozba exploze aktivátoru airbagu nevyhýbá. Do servisů musí majitelé modelů Almera (2004 – 2006), Almera Tino (2004 – 2005), Terrano (2004 – 2006), Patrol (2004 – 2012), Navara (2004 – 2012) a X-Trail (2004 – 2012).
Museli byste mít velkou smůlu, aby se k vám dostal Mercedes V-Klasse, vyrobený během 14 letních dní roku 2017, u kterého by nebyla závada odstraněna ještě u prodejce. Ale je dobré vědět, že právě mezi 31. červencem a 16.srpnem byla „véčka“ osazena brzdovými hadičkami s možným zúženým průřezem.
-rb-





Aktuálně 5193 svolávaček