Svolávací akce automobilek by neměly být vnímány jako piha na kráse. Naopak by měly majitele té které značky přesvědčit, že je o něj dobře postaráno i poté, co se svým novým autem odjede od prodejce. Svědčí o tom, že automobilka stále sbírá od svých zákazníků a servisních míst informace o nedostatcích a závadách a snaží se je řešit.
Problémem bývá, že se informace o svolávací akci nemusí dostat ke všem majitelům problematických vozů. Ti, kteří ho koupili jako nový, by měli být informováni dopisem nebo emailem. Když ale auto mezitím prodali, nový majitel se o závadě nemusí dozvědět. A nebo se dozví a na opravu nepřijede.
Svolávací akci je výrobce ze zákona povinen vyhlásit vždy, když je ohroženo zdraví a bezpečnost spotřebitelů.
Když už tedy automobilka vyhlásí svolávačku, nejedná se o žádné prkotiny, ale vážné a mnohdy i život ohrožující závady. Zejména pokud se jedná o závady na řízení, brzdách, nebo podvozku.
Jak je to v zahraničí?
Podle americké vládní organizace NHTSA – National Highway Traffic Safety Administration – zůstane po vyhlášené svolávací akci zhruba 25% aut neopravených, protože se o ní majitel (zejména druhý a další) nedozví, nebo ji ignoruje.
Britská Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA) dokonce uvádí, že na svolávací akci přistaví svůj vůz pouze 47.7 procenta majitelů. Neopravené je tedy každé druhé.
Jak je to u nás?
České Ministerstvo dopravy, jehož prostřednictvím jsou dopisy o svolávacích akcích rozesílány, */ podle našeho zjištění žádnou takovou evidenci nemá. A není důvod si namlouvat, že situace bude v ČR jiná.
V roce 2015 se v České republice podle Centra služeb pro silniční dopravu svolávalo do servisů 30 492 majitelů aut. V roce 2016 už bylo rozesíláno 74 701 zvacích dopisů a v roce 2017 přes 105 000.
*/ Kolik jich bylo v roce 2018 už nikdo neví. Po novele Zákona č.56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích už nemusí výrobce nebo jeho akreditovaný zástupce rozesílat dopisy prostřednictvím servisní organizace Ministerstva dopravy a může si vyžádat údaje o jménu a adrese majitele přímo z Registru vozidel sám. Ve Světě motorů o tomto možném zásahu do ochrany osobních údajů píše Petr Slováček zde.
Desetitisíce neopravených aut?
Pokud by zůstalo každé čtvrté auto skutečně neopravené, mohou po našich silnicích jezdit desetitisíce více či méně nebezpečných vozidel, jejichž majitelé o tom nemusí mít sebemenší tušení.
Nejspolehlivějším způsobem „jak být v obraze“ je obrátit se na autorizovaný servis konkrétní značky, kde by vám po nahlášení VIN kódu vozidla měli sdělit, zda se vás některá ze svolávacích akcí týká. Je dobré se dotázat zhruba každého půl roku, protože svolávána mohou být i vozidla staršího data výroby.
Abychom tuto proceduru maximálně zjednodušili, připravili jsme jednoduchou kontaktní stránku pro odeslání dotazu. Najdete ji ZDE.
-RB-
Napsáno pro speciál časopisu Svět motorů – Technika 1/2017
*/ Aktualizováno v lednu 2019