Reklama

25% aut zůstane po svolávací akci neopraveno


10. 4. 2017 Časté otázky


auta

Svolávací akce automobilek by neměly být vnímány jako piha na kráse. Naopak by měly majitele té které značky přesvědčit, že je o něj dobře postaráno i poté, co se svým novým autem odjede od prodejce. Svědčí o tom, že automobilka stále sbírá od svých zákazníků a servisních míst informace o nedostatcích a závadách a snaží se je řešit.

Problémem bývá, že se informace o svolávací akci nemusí dostat ke všem majitelům problematických vozů. Ti, kteří ho koupili jako nový, by měli být informováni dopisem nebo emailem. Když ale auto mezitím prodali, nový majitel se o závadě nemusí dozvědět. A nebo se dozví a na opravu nepřijede.

Svolávací akci je výrobce ze zákona povinen vyhlásit vždy, když je ohroženo zdraví a bezpečnost spotřebitelů.

Když už tedy automobilka vyhlásí svolávačku, nejedná se o žádné prkotiny, ale vážné a mnohdy i život ohrožující závady. Zejména pokud se jedná o závady na řízení, brzdách, nebo podvozku.


Jak je to v zahraničí?

Podle americké vládní organizace NHTSA – National Highway Traffic Safety Administration – zůstane po vyhlášené svolávací akci zhruba 25% aut neopravených, protože se o ní majitel (zejména druhý a další) nedozví, nebo ji ignoruje.

Britská Driver and Vehicle Standards Agency (DVSA) dokonce uvádí, že na svolávací akci přistaví svůj vůz pouze 47.7 procenta majitelů. Neopravené je tedy každé druhé.


Jak je to u nás?

České Ministerstvo dopravy, jehož prostřednictvím jsou dopisy o svolávacích akcích rozesílány, */ podle našeho zjištění žádnou takovou evidenci nemá. A není důvod si namlouvat, že situace bude v ČR jiná.

V roce 2015 se v České republice podle Centra služeb pro silniční dopravu svolávalo do servisů 30 492 majitelů aut. V roce 2016 už bylo rozesíláno 74 701 zvacích dopisů a v roce 2017 přes 105 000.

*/ Kolik jich bylo v roce 2018 už nikdo neví. Po novele Zákona č.56/2001 o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích už nemusí výrobce nebo jeho akreditovaný zástupce rozesílat dopisy prostřednictvím servisní organizace Ministerstva dopravy a může si vyžádat údaje o jménu a adrese majitele přímo z Registru vozidel sám. Ve Světě motorů o tomto možném zásahu do ochrany osobních údajů píše Petr Slováček zde.


Desetitisíce neopravených aut?

Pokud by zůstalo každé čtvrté auto skutečně neopravené, mohou po našich silnicích jezdit desetitisíce více či méně nebezpečných vozidel, jejichž majitelé o tom nemusí mít sebemenší tušení.

Nejspolehlivějším způsobem „jak být v obraze“ je obrátit se na autorizovaný servis konkrétní značky, kde by vám po nahlášení VIN kódu vozidla měli sdělit, zda se vás některá ze svolávacích akcí týká. Je dobré se dotázat zhruba každého půl roku, protože svolávána mohou být i vozidla staršího data výroby.

Abychom tuto proceduru maximálně zjednodušili, připravili jsme jednoduchou kontaktní stránku pro odeslání dotazu. Najdete ji ZDE.
-RB-

Napsáno pro speciál časopisu Svět motorů – Technika 1/2017
*/ Aktualizováno v lednu 2019

Štítky:




O autorovi
Roman Beránek
Nezávislý motoristický novinář, ex-editor webu Auto.cz, ex-moderátor Automotorevue ČT a AutoImpulsů. Svolávačky.cz založil v roce 2016 pro lepší informovanost majitelů aut a zvýšení bezpečnosti na silnicích - viz O nás.

Sponzorované odkazy

+ Přidat odkaz


Nejnovější svolávací akce

fiat-scudo-2015-podvozek svolávací akce 30. 11. 2019

Fiat Scudo (2014 - 2016)

  26. 2. 2014 - 13. 6. 2016
Části podvozku se mohou oddělit. Mohly by za jízdy spadnout na silnici, což by ovlivnilo stabil ...
mercedes-benz-sprinter-2019-stabilizátor svolávací akce 30. 11. 2019

Mercedes-Benz Sprinter (2018 - 2019)

  17. 9. 2018 - 20. 5. 2019
Stabilizátor na zadní nápravě nebyl namontován v souladu se specifikacemi. To může zhoršit j ...
     11
Renault-Talisman-2019-svolávací akce-sensor-nox-požár 29. 11. 2019

Renault Talisman (2018 - 2019)

  21. 9. 2018 - 3. 6. 2019
Senzory NOx nemusely být řádně dotaženy. To může mít za následek zvýšené riziko požáru ...
     27

Reklama

Alfa Romeo | Alpina | Aston Martin | Audi | Bentley | BMW | Bugatti | Buick | Cadillac | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Dacia | Daewoo | Dodge | Ferrari | Fiat | Ford | GMC | Honda | Hummer | Hyundai | Infiniti | Jaguar | Jeep | Kia | Lamborghini | Lancia | Land Rover | Lexus | Lotus | Maserati | Maybach | Mazda | Mercedes-Benz | MG | Mini | Mitsubishi | Morgan | Nissan | Opel | Peugeot | Pontiac | Porsche | Renault | Rolls Royce | Rover | Saab | Seat | Smart | SsangYong | Subaru | Suzuki | Škoda | Tesla | Toyota | Volkswagen | Volvo |
Video testy aut
1986 | 1987 | 1988 | 1989 | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019
Weekly overview reports of RAPEX notifications, published free of charge in English on http://ec.europa.eu/rapex, © European Union, 2005 – 2019
Poprvé zveřejněno v angličtině v rámci Týdenního přehledu notifikací RAPEX Generálním ředitelstvím pro zdraví a ochranu spotřebitele Evropské komise na oficiální stránce Evropské unie "Europa" prostřednictvím Rychlého výstražného systému EU pro nepotravinářské spotřebitelské výrobky (RAPEX) http://ec.europa.eu/rapex © European Union, 2005 - 2019 Oficiální kontaktní místa členských zemí a zemí EFTA-EEA poskytují informace v těchto týdenních přehledech. Podle ustanovení Přílohy II.10 ke směrnici o všeobecné bezpečnosti výrobků (2001/95/ES) nese odpovědnost za informaci notifikující strana. Komise nepřebírá žádnou zodpovědnost za přesnost poskytnutých informací. Český překlad: © Svolávačky.cz, 2016 - 2019. Odpovědnost za překlad nesou Svolávačky.cz