Spolehlivost vozidel je klíčovým faktorem při rozhodování o koupi nového i ojetého auta. Kromě tradičních ukazatelů, jako jsou statistiky svolávacích akcí či uživatelské recenze, lze spolehlivost každoročně hodnotit také na základě počtu asistenčních zásahů německého autoklubu ADAC. Tento přístup nabízí praktický pohled na to, jak často řidiči skutečně potřebují pomoc v reálném provozu.
V aktuálních statistikách ADAC 2025 bylo analyzováno celkem 159 modelových řad 20 značek. Zatímco v roce 2023 bylo zaznamenáno přibližně 3,5 milionu výjezdů servisních vozů ADAC, v roce 2024 jich bylo o sto tisíc více, tedy 3,6 milionů.
Kritéria výběru
Zaznamenány byly všechny závady, které se týkaly vozidel ve stáří od dvou do devíti let (tj. první registrace 2015 až 2022). Aby mohla být modelová řada statisticky analyzována, musela mít alespoň 7 000 registrací během dvou let. Pokud je tento požadavek splněn, zobrazí se všechny modelové roky vozidel s alespoň 5 000 registracemi. V počtu poruch se nezohledňují příčiny, které si řidič zjevně způsobil sám, například prázdná palivová nádrž, nebo ztracené klíče.
- Tip: TÜV Report 2025: Tyto vozy nejčastěji neprojdou technickou kontrolou
- Tip: Svolávací akce v Německu (KBA)
- Tip: Dekra: Nejlepší auta v testech na 100.000 km
Nejčastější důvody
Nejčastější příčinou neplánovaného odstavení vozidla byla ve 44,1 % případů vadná nebo vybitá startovací baterie. Na druhém místě byly problémy s motorem a jeho elektronikou (22,8 %), následovaly poruchy elektrických systémů jako alternátor či osvětlení (10,5 %), defekty pneumatik (8,8 %) a problémy se systémem zamykání (7,1 %).
Nejméně spolehlivá auta podle ADAC 2025
Do naší tabulky 18 nejméně spolehlivých aut jsme ze všech šesti hodnocených kategorií vybrali vozy, u kterých je alespoň v jednom roce zaznamenaná velmi vysoká pravděpodobnost závady na silnici (označená v tabulce červeně). Někoho možná překvapí, že nejvíce se to červená na konci tabulky u vozů značky Toyota.
Abychom zůstali věrní primárnímu zaměření našich stránek, po kliknutí na jednotlivé modely se vám zobrazí jejich svolávací akce.
Nejvíce závad podle abecedy
Model | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Fiat Ducato | 37,4 | 39,1 | 36,6 | 27,9 | 33,9 | 40,6 | 45,6 | 49,2 |
Ford Kuga | 10,7 | 35,9 | 29,7 | 15,9 | 16,8 | 19,3 | 25,3 | 23,9 |
Ford S-Max | — | — | — | 10,1 | 39,1 | 37,8 | 47,8 | — |
Ford Transit | 7,0 | 8,2 | 13,0 | 25,1 | 8,2 | 9,9 | 22,0 | 30,3 |
Hyundai Ioniq 5 | 22,4 | 18,3 | — | — | — | — | — | — |
Mazda 3 | — | — | 30,8 | 34,4 | 7,0 | 6,7 | 13,7 | 12,3 |
Mazda CX-30 | 7,5 | 14,0 | 33,2 | — | — | — | — | — |
Nissan Qashqai | 5,8 | 10,4 | 24,1 | 30,7 | 19,7 | 17,4 | 22,7 | 24,9 |
Opel Insignia | 17,2 | 21,0 | 19,5 | 25,3 | 31,0 | 37,1 | 40,9 | 33,8 |
Opel Meriva | — | — | — | — | — | 30,6 | 34,7 | 26,2 |
Opel Zafira | — | — | — | 14,0 | 16,8 | 21,4 | 24,4 | 30,2 |
Renault Master | 11,6 | 20,3 | 35,3 | 31,3 | 10,5 | 11,4 | 16,7 | 19,5 |
Renault Megane | 1,8 | 9,4 | 9,1 | 14,7 | 22,8 | 30,1 | 35,0 | 28,1 |
Renault Scenic | — | — | — | 36,5 | 29,2 | 27,3 | — | 29,1 |
Toyota C-HR | 16,4 | 41,6 | 63,1 | 46,8 | 35,5 | 29,9 | — | — |
Toyota RAV4 | 18,4 | 25,1 | 45,2 | 38,7 | 35,6 | 38,8 | 27,2 | — |
Toyota Yaris | 29,2 | 48,2 | 27,3 | 11,0 | 14,1 | 21,3 | 23,4 | 22,8 |
Toyota Yaris Cross | 40,0 | — | — | — | — | — | — | — |
Na všech 159 vozů rozdělených podle segměntů se můžete podívat v tabulkách pod těmito odkazy:
- Miniautomobily (segment A)
- Malé vozy (segment B)
- Nižší střední třída (segment C)
- Střední třída (segment D)
- Vyšší střední třída (segment E)
- Dodávky
Vyhodnocení četnosti poruch se řídí barevným schématem od tmavě zelené (velmi nízká) po červenou (velmi vysoká). U vozů s mnoha modelovými roky v zeleném hodnocení je nižší riziko, že budou zdrojem problémů, zatímco u vozů s několika modelovými roky v červeném hodnocení je třeba být při výběru opatrný.
Hodnocení je však třeba vždy považovat za orientační, protože neposkytuje žádné informace o jiných závadách, které nemají za následek nucené odstavení vozidla. Kvalita vozidla se navíc může od statistického hodnocení odchýlit – a to jak v pozitivním, tak i v negativním smyslu. Hodnocení také nevypovídá o péči a servisu, který majitel svému vozu (ne)dopřává.
Pokud jste tedy po předběžném výběru našli na trhu s ojetými vozy vhodnou nabídku, měli byste si bez ohledu na statistické hodnocení nechat provést odbornou kontrolu ojetého vozu a prověřit si jeho historii. Vyhnete se tak následným nákladným opravám.
Aktuálně 5187 svolávaček