Aktuálně 5026 svolávaček

Česka se to netýká?

Kdo si dá tu práci a projde si databázi RAPEX důkladně, mohl by nabýt dojmu, že u nás se auta, na která se svolávací akce vztahují, vůbec nevyskytují. Česká republika totiž nefiguruje ani jednou mezi ohlašujícími zeměmi a dokonce ji nikde nenajdeme ani mezi zeměmi, ve kterých by byl problém rovněž zaznamenán. Ptáte se, jak je to možné?

Kontaktním místem pro RAPEX v České republice je Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Informace o nebezpečných výrobcích získává od dozorových orgánů (v případě motorových vozidel se jedná o Ministerstvo dopravy) nebo přímo od výrobců.

„Pokud předmětné informace o nebezpečném výrobku obdrží kontaktní místo RAPEX ČR později než kontaktní místo jiného členského státu, může se stát, že do systému RAPEX vloží oznámení mezitím jiná země,“ vysvětlil nám tiskový mluvčí MPO František Kotrba.

Takže pokud na nebezpečné vozidlo upozorní třeba Německo, český RAPEX už ho do systému nezadává, protože už tam je. Tento postup může být pro české majitele aut poněkud matoucí, zvlášť pokud se u naprosté většiny hlášení další země výskytu objevují.



Například slovenské Ministerstvo hospodárstva, které je rovněž kontaktním místem pro RAPEX, si to nemyslí. Proto naši sousedé nebezpečná auta do systému pravidelně zadávají a Slovensko mezi zeměmi dalšího výskytu figuruje.

Pro českého spotřebitele je ale důležitý fakt, že svolávací akce uvedené v systému RAPEX (a na těchto stránkách) platí pro všechny členské státy EU, tedy i Českou republiku, není-li výslovně uvedeno jinak. Vzhledem k tomu, že uvedené nedostatky se často týkají konkrétních součástí (typ motoru, karoserie, zařízení podle výbavy), nemusí se svolávací akce týkat všech vozidel daného typu. Jediným spolehlivým zdrojem informací o skutečném stavu konkrétního vozidla je ověření podle VIN u autorizovaného dealera.

-RB-

Napsáno pro speciál časopisu Svět motorů – Technika 1/2017

carolina

Co dělat při svolávací akci?

Svolávací akce se nemusí týkat všech vozů vyrobených v daném období. Pokud si myslíte, že by se svolávací akce mohla týkat vašeho vozu, měli byste se obrátit na nejbližší autorizovaný servis a požádat o bližší informace. Po nahlášení VIN kódu vozidla zjistíte, zda se na vašem autě závada vyskytuje, či zda již byla vyřešena předchozím majitelem v případě, že se jedná o vůz koupený "z druhé ruky". Použít můžete náš vzorový text žádosti a vyhledávač servisů.

Jestli máte zájem o detailnější prověření – jako například skutečný rok výroby, servisní historie, záznamy o poškození a další údaje z historie vozu, doporučujeme systém Autotracer.

Znáte rok výroby vašeho auta? V techničáku ho nenajdete.