Kdo si dá tu práci a projde si databázi RAPEX důkladně, mohl by nabýt dojmu, že u nás se auta, na která se svolávací akce vztahují, vůbec nevyskytují. Česká republika totiž nefiguruje ani jednou mezi ohlašujícími zeměmi a dokonce ji nikde nenajdeme ani mezi zeměmi, ve kterých by byl problém rovněž zaznamenán. Ptáte se, jak je to možné?
Kontaktním místem pro RAPEX v České republice je Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO). Informace o nebezpečných výrobcích získává od dozorových orgánů (v případě motorových vozidel se jedná o Ministerstvo dopravy) nebo přímo od výrobců.
„Pokud předmětné informace o nebezpečném výrobku obdrží kontaktní místo RAPEX ČR později než kontaktní místo jiného členského státu, může se stát, že do systému RAPEX vloží oznámení mezitím jiná země,“ vysvětlil nám tiskový mluvčí MPO František Kotrba.
Takže pokud na nebezpečné vozidlo upozorní třeba Německo, český RAPEX už ho do systému nezadává, protože už tam je. Tento postup může být pro české majitele aut poněkud matoucí, zvlášť pokud se u naprosté většiny hlášení další země výskytu objevují.
- Téma jsme podrobně rozebrali v dalším článku První česká svolávací akce po šesti letech?
Například slovenské Ministerstvo hospodárstva, které je rovněž kontaktním místem pro RAPEX, si to nemyslí. Proto naši sousedé nebezpečná auta do systému pravidelně zadávají a Slovensko mezi zeměmi dalšího výskytu figuruje.
Pro českého spotřebitele je ale důležitý fakt, že svolávací akce uvedené v systému RAPEX (a na těchto stránkách) platí pro všechny členské státy EU, tedy i Českou republiku, není-li výslovně uvedeno jinak. Vzhledem k tomu, že uvedené nedostatky se často týkají konkrétních součástí (typ motoru, karoserie, zařízení podle výbavy), nemusí se svolávací akce týkat všech vozidel daného typu. Jediným spolehlivým zdrojem informací o skutečném stavu konkrétního vozidla je ověření podle VIN u autorizovaného dealera.
-RB-
Napsáno pro speciál časopisu Svět motorů – Technika 1/2017
Aktuálně 5140 svolávaček