Aktuálně 5187 svolávaček

Jaký je rozdíl mezi svolávací akcí a servisní kampaní?

Jednoduše řečeno při svolávací akci je majitel automobilkou vyzván, aby se do servisu se svým vozem dostavil. O probíhající servisní kampani (někdy také nazývané aktualizace výrobku nebo TSB – Technical Service Bulletin) se dozví pouze ten, kdo přijede sám a bez vyzvání na pravidelný servis do značkové dílny. Technikovi po zadání VIN kódu vozidla v systému vyskočí informace, jaké úkony je třeba provést.

Zatímco svolávací akce je automobilka povinna ze zákona vyhlásit vždy, když je ohroženo zdraví, bezpečnost, či životní prostředí, k servisní kampani ji nikdo nenutí a dobrovolnou výměnou problematických součástek se snaží předejít následným větším škodám a reklamacím. Svolávací akce je možné dohledat například v evropském výstražném systému Safety Gate, v databázi německého Úřadu pro motorová vozidla (KBA), nebo přehledně podle značky a modelu a v češtině na našich stránkách Svolavacky.cz. Servisní kampaně se většinou nikde nezveřejňují a provádějí se v tichosti pouze ve značkových servisech. Nezávislá dílna zpravidla nemá šanci se o nich dozvědět.

Nebojte se zeptat u nejbližšího dealera

Proto doporučujeme majitelům starších aut alespoň dvakrát ročně kontaktovat autorizovaný servis a na probíhající svolávací akce či servisní kampaně se dotázat. Postačí k tomu VIN kód vozidla, což je 17 místné jedinečné číslo, které najdete v technickém průkazu vozidla. Můžete využít naši kontaktní stránku a vyhledat nejbližšího dealera – Ověření svolávacích akcí podle VIN.

Je přitom úplně jedno, jestli jezdíte na pravidelný servis do značkové nebo nezávislé dílny! Nebojte se zeptat! Navštěvovat pravidelně autorizovaný servis není vaše povinnost! – více v článku Vybrat si autorizovaný, nebo nezávislý servis?

Jsou opravy zadarmo?

Všechny opravy v rámci svolávací akce jsou bezplatné, a to bez ohledu na stáří nebo záruku vozidla. Opravy podle TSB mohou, ale nemusí být zdarma. Pokud je vozidlo v záruce, opravy jsou obvykle bezplatné. Pokud však záruka vypršela, může být majiteli účtována oprava, pokud není stanoveno jinak.

Mimochodem: Podrobně jsme o svolávacích akcích psali na čtyřech stranách ve speciálu Svět motorů – Technika, který vyšel 13. března 2017.

carolina

Co dělat při svolávací akci?

Svolávací akce se nemusí týkat všech vozů vyrobených v daném období. Pokud si myslíte, že by se svolávací akce mohla týkat vašeho vozu, měli byste se obrátit na nejbližší autorizovaný servis a požádat o bližší informace. Po nahlášení VIN kódu vozidla zjistíte, zda se na vašem autě závada vyskytuje, či zda již byla vyřešena předchozím majitelem v případě, že se jedná o vůz koupený "z druhé ruky". Použít můžete náš vzorový text žádosti a vyhledávač servisů.

Jestli máte zájem o detailnější prověření – jako například skutečný rok výroby, servisní historie, záznamy o poškození a další údaje z historie vozu, doporučujeme systém Autotracer.

Znáte rok výroby vašeho auta? V techničáku ho nenajdete.