Více než 1 700 řidičů upozornilo francouzské sdružení pro ochranu spotřebteů UFC-Que Choisir, že se jim v souvislosti s AdBlue objevují na přístrojových deskách jejich vozidel zprávy jako „závada ochrany proti znečištění“ nebo „nemožnost nastartovat za XXX km“, což je nutí opakovaně navštěvovat servis.
Ukazuje se ale, že stížnosti majitelů vozů skupiny Stellantis se neobjevují pouze ve Francii a že se bude pravděpodobně jednat o celoevropský problém, který poškozuje tisíce majitelů. Spotřebitelské organizace z celé Evropy vyzývají evropské orgány pro ochranu spotřebitele, aby zahájily vyšetřování „kauzy AdBlue“.
K výzvě se zatím připojily organizace UFC-Que Choisir (Francie), Altroconsumo (Itálie), Testachats/Testaankoop (Belgie) a OCU (Španělsko), které rovněž popisují případy, kdy spotřebitelé museli platit za nákladné opravy svých vozidel.
Průměrné náklady ve výši 1 000 EUR
Podle sdružení je problémy s AdBlue postiženo mnoho značek automobilů, i když naprostá většina zjištěných závad se týká vozů Peugeot a Citroën. Ve více než 91 % případů zaplatili majitelé z vlastní kapsy v průměru přibližně 1 000 EUR, přičemž „opravy nejsou vždy průkazné,“ jak uvádí sdružení UFC-Que Choisir.
Do případu se již vložila také Evropská organizace pro ochranu spotřebitelů (BEUC), která nedávno vydala prohlášení Need for EU-wide investigation into AdBlue emission-reduction system for cars. V něm požaduje, aby společnosti vyrábějící nebo prodávající automobily používající AdBlue spotřebitele o problému jasně informovaly a urychleně změnly konstrukci svých vozidel. Značkové servisy by také měli všem postiženým spotřebitelům nabídnout bezplatnou opravu.
V čem přesně je problém?
AdBlue je kapalina nezbytná pro fungování mnoha dieselových vozů. Během chodu vznětového motoru je tato kapalina automaticky vstřikována do výfukového systému, aby se snížily určité druhy nebezpečných emisí (včetně oxidů dusíku/NOx).
Vestavěný software upozorní řidiče, když množství kapaliny v nádrži AdBlue klesne pod určitou úroveň. Jakmile je nádrž AdBlue prázdná, software zastaví motor vozu a zabrání jeho opětovnému nastartování, dokud není nádrž AdBlue doplněna.
Problémem však je, že tento systém může vést k poruchám, protože software nesprávně indikuje, že nádrž je (téměř nebo zcela) prázdná. Varovná hlášení na přístrojové desce a nemožnost nastartovat jsou hlášeny i v případech, kdy je nádržka na AdBlue plná. To je pravděpodobně způsobeno konstrukčními nebo výrobními vadami a závada by měla být odstraňována bezplatně.
„Přestože výrobci již dlouho vědí o závadách spojených se systémem AdBlue, raději před nimi zavírají oči a nadále tato vadná vozidla prodávají,“ podivuje se sdružení UFC-Que Choisir.
Svolávačky Stellantis kvůli AdBlue
Skupina Stellantis vyhlásila svolávací akce kvůli problémům se vstřikováním AdBlue v únoru 2023. Ty se ale týkají pouze dodávek Opel Zafira a Vivaro, Citroen Jumpy a Spacetourer a Peugeot Expert a Traveller. Při extrémně nízkých teplotách (-15 °C) u nich může vstřikování kapaliny AdBlue klesnout pod odpovídající úroveň. Více informací najdete na našich stránkách pod dotazem AdBlue.
Kam dál?
Zdroj: quechoisir.org / leparisien.fr / beuc.eu
Aktuálně 5153 svolávaček