Proč čínské automobilky nevyhlašují v Evropě svolávací akce? (týden 30/25)

cinska-auta-svolavaci-akce

Svolávací akce tohoto týdne:
– Volkswagen Golf – bezpečnostní pásy
– Fiat – omezovač rychlosti
– Citroen, Fiat, Toyota – vačkový řetěz


Přehled svolávacích akcí 30. týdne 2025

Šest svolávacích akcí pro 17 modelů šesti značek bylo vyhlášeno přes Safety Gate ve 30. týdnu 2025. Osm svolávaček pro 35 modelů sedmi značek zveřejnil německý Úřad pro motorová vozidla (KBA).

Po jedné akci najdeme v tomto týdnu v evropském systému Safety Gate u značek Citroen, Fiat, Land Rover, Polestar, Toyota a Volkswagen.

Přes německý úřad KBA svolávají automobilky Citroen, Fiat, Dodge, DS Automobiles, Opel, Peugeot, a Tesla.



Velká čínská zeď

V posledních letech se na evropský trh rychle prosazují čínské automobilky jako BYD, Geely, Nio nebo XPeng. Nabízejí elektrická auta za příznivé ceny, často s bohatou výbavou a dlouhým dojezdem. Zatímco některé z těchto modelů už zaznamenaly technické problémy nebo zjevné konstrukční nedostatky, svolávací akce se u nich prakticky nevyskytují. Proč?

Povinnost vyhlásit svolávací akci

Podle nařízení EU č. 2018/858 musí každý výrobce, který zjistí závadu ohrožující bezpečnost, zdraví nebo životní prostředí, neprodleně informovat příslušné úřady a zahájit nápravu, často formou svolávací akce. V realitě to však závisí na tom, zda výrobce problém sám identifikuje a přizná. To ale známe i od jiných než čínských značek. Evropské úřady nemají jednotný a proaktivní systém kontroly nově prodávaných modelů, zvlášť ne u malých a nových značek.

Příklad BYD SEAL: nefunkční pohon 4×4

Jedním ze zdokumentovaných případů je BYD SEAL ve Skandinávii. Mnoha majitelům se AWD systém neaktivoval a vozidlo zůstávalo pouze s pohonem zadních kol. Auto tak nedokázalo vyjet ani mírný svah pokrytý sněhem. Výrobce problém vyřešil softwarovou aktualizací, ale bez oficiální svolávací akce. V jiných automobilkách by přitom nesprávně fungující pohon vedl ke kontrole a veřejné svolávací akci.

Zdroj: Teknikens Värld

Servisní kampaně místo svolávačky

Čínské automobilky často volí jinou cestu – závady řeší při běžných servisních návštěvách bez veřejné komunikace (podobně to ale někdy dělají i evropské automobilky). To je legální, pokud nejde o závadu se zjevným rizikem. Často ale nelze jasně říct, kde je hranice mezi komfortní a bezpečnostní funkcí. Když auto není schopné bezpečně jezdit v zimě, je to už bezpečnost?

Jaký je rozdíl mezi svolávací akcí a servisní kampaní?

Slabá kontrola a nízký prodejní podíl

Dalším faktorem je stále nízký počet prodaných čínských aut. Pokud se prodají pouhé desítky či stovky kusů, neexistuje dostatečný vzorek pro statistickou kontrolu. Mnohé čínské modely jsou také homologovány v menších zemích EU, kde může být kontrola laxnější. Evropská homologace vozidel (EC Whole Vehicle Type Approval, WVTA) znamená, že pokud automobilka získá typové schválení v jednom členském státě EU, je tento typ vozu následně uznáván a volně registrovatelný napříč všemi ostatními státy EU – bez dalších technických kontrol nebo testů. Všechny státy sice musí dodržet stejné „tvrdé“ technické normy a bezpečnostní testy, nicméně v realitě jsou některé státy považovány za administrativně nebo procesně „vstřícnější“ k novým, zejména zahraničním výrobcům. Ti tak získají první typové schválení (například v Nizozemsku, Maďarsku, Litvě nebo na Kypru), a poté tento certifikát využívají pro volný prodej v celé EU. Tento postup však není „obcházením“ pravidel – je zcela v souladu s evropskou legislativou a využívají jej i některé mimoevropské (např. korejské) značky.

V USA by takový přístup neprošel

Oproti tomu v USA má každý výrobce povinnost nahlásit bezpečnostní problém do 5 pracovních dnů a riskuje milionové pokuty. Výsledkem je, že v USA existuje daleko více svolávacích akcí a lepší transparentnost. Čínské značky se tam ale téměř nevyskytují, právě kvůli tvrdým regulacím a clu.

Svolávací akce v Číně jsou

Není ale pravda, že by se svolávací akce u čínských značek jako BYD nebo Geely vůbec neobjevovaly. BYD nedávno oznámil svolání téměř 97,000 elektromobilů (modely Dolphin, Yuan Plus/Atto 3) kvůli závadě elektrického posilovače řízení, která mohla vést ke zkratu a zvýšenému riziku požáru. Tyto vozy byly vyrobeny mezi únorem a prosincem 2023, svolávací akce však byla zaměřena především na čínský trh, nikoliv evropský. V roce 2022 zase například Geely svolával přes 120,000 vozů (Emgrand GS/GL, Boyue) kvůli problémům s indikací otevřené kapoty, což byla závada potenciálně ohrožující bezpečnost provozu.

Čínské automobilky se sice rychle prosazují i v Evropě, ale v oblasti bezpečnosti a zpětné kontroly závad stále zaostávají. Legislativně mají stejné povinnosti jako jiní výrobci, ale v praxi často chybí tlak, zveřejňování a důsledná kontrola. Spotřebitelé tak zůstávají závislí na informacích od novinářů, testerů a vlastní zkušenosti.

Podrobnosti ke svolávacím akcím Safety Gate z tohoto týdne najdete v tabulce na konci článku.

Svolávačky německé KBA v tomto týdnu

O čem jsme psali v minulých týdnech?

O čem jsme psali před rokem?



Svolávací akce Rapex v 30. týdnu 2025

Značka, Model (rok výroby) Problém
Citroen Berlingo (2017) Kvůli velké přítlačné síle může být snížena odolnost řetězu vačkového hřídele.
Citroen C3 (2017 – 2023) Kvůli velké přítlačné síle může být snížena odolnost řetězu vačkového hřídele.
Citroen C3 Aircross (2017 – 2023) Kvůli velké přítlačné síle může být snížena odolnost řetězu vačkového hřídele.
Citroen C-Elysée (2017 – 2023) Kvůli velké přítlačné síle může být snížena odolnost řetězu vačkového hřídele.
Citroen C4 (2020 – 2023) Kvůli velké přítlačné síle může být snížena odolnost řetězu vačkového hřídele.
Citroen C4 X (2022 – 2023) Kvůli velké přítlačné síle může být snížena odolnost řetězu vačkového hřídele.
Citroen C4 Cactus (2017 – 2020) Kvůli velké přítlačné síle může být snížena odolnost řetězu vačkového hřídele.
Citroen C4 Picasso (2018 – 2022) Kvůli velké přítlačné síle může být snížena odolnost řetězu vačkového hřídele.
Citroen C5 Aircross (2018 – 2023) Kvůli velké přítlačné síle může být snížena odolnost řetězu vačkového hřídele.
Citroen Spacetourer (2017 – 2022) Kvůli velké přítlačné síle může být snížena odolnost řetězu vačkového hřídele.
Fiat Doblo (2022 – 2023) Kvůli velké přítlačné síle může být snížena odolnost řetězu vačkového hřídele.
Fiat Ulysse (2021 – 2023) Kvůli velké přítlačné síle může být snížena odolnost řetězu vačkového hřídele.
Land Rover Defender (2019 – 2025) Spodní upevnění doplňkové výbavy zvýšeného sání vzduchu může selhat.
Polestar 3 (2024 – 2025) Z důvodu vniknutí vlhkosti do krytu konektoru mohou vnitřní kontakty korodovat.
Toyota ProAce City (2018 – 2023) Kvůli velké přítlačné síle může být snížena odolnost řetězu vačkového hřídele.
Toyota ProAce Verso (2018 – 2023) Kvůli velké přítlačné síle může být snížena odolnost řetězu vačkového hřídele.
Volkswagen Golf (2024) Bezpečnostní pás na straně spolujezdce nemusí být správně připevněn.

Kam dál?



Latest Recalls
Common Problems by Make and Model
Check the vehicle's history

What the owner should do?

If you read about a recall that you think may affect your car, you should make immediate contact with a dealer or workshop that’s been officially authorised to perform repairs on behalf of the manufacturer and ask for the details.

If you wish to know more about eventual problems of a specific car (e.g. real mileage, potential traffic accidents damages, odometer rollback, repairs, etc.), then we suggest going to HPI-Check.

Check the vehicle

Exit mobile version