Svolávací akce tohoto týdne:
– Stellantis – motor 1.5 BlueHDi
– Volkswagen, Audi, Škoda – airbagy
– Hyundai – tyč řízení
Přehled svolávacích akcí 27. týdne 2025
Čtyři svolávací akce pro pět modelů čtyř značek byly vyhlášeny přes Safety Gate ve 27. týdnu 2025. Šest svolávaček pro 23 modelů šesti značek zveřejnil německý Úřad pro motorová vozidla (KBA).
Po jedné akci najdeme v tomto týdnu v evropském systému Safety Gate u značek BMW, Polestar, Renault a Volkswagen.
Přes německý úřad KBA svolávají automobilky Audi, Hyundai, Kia, Škoda, Volvo a Volkswagen.
- Máte jiné auto? Další značky a modely najdete zde.
Vačkový řetěz 1.5 BlueHDI
Tahle svolávačka ještě v systému Safety Gate ani KBA není, ale my o ní už víme z jiných zdrojů. Automobilový koncern Stellantis, pod který spadají značky Peugeot, Citroën, Opel, DS Automobiles a Fiat, rozjíždí rozsáhlou svolávací akci pro vozy s 1,5litrovými dieselovými motory BlueHDi. U těchto motorů dochází k předčasnému opotřebení vačkového řetězu. To se projevuje nezvyklými zvuky (tzv. „klapání“), snížením výkonu, nebo rozsvícením kontrolky motoru. V nejhorším případě může dojít k přetržení řetězu, což vede k destruktivnímu kontaktu mezi písty a ventily a následnému fatálnímu poškození.
Součástí svolávací akce je speciální diagnostika zvuků motoru, bezplatná výměna součástek, aktualizace softwaru, a rozšířená záruka na 10 let či 240 000 km, podle toho co nastane dříve. Pokud už někdo za opravu v minulosti zaplatil, může od července 2025 žádat o zpětnou kompenzaci nákladů – stačí doložit potřebné doklady a splnit několik dalších podmínek. Na adrese https://stellantis-support.com bude k dispozici speciální online platforma „kompenzace“, která bude přístupná také na webových stránkách značek Citroën, DS Automobiles, Vauxhall, Fiat a Peugeot.
Které modely jsou v ohrožení?
Akce se týká vozů Peugeot, Citroën, Opel, DS a Fiat vyrobených mezi říjnem 2017 a lednem 2023 a vybavených motorem 1.5 BlueHDi. Celkem může být v Evropě postiženo přes milion aut (např. Francie 630.000, Německo 141.000, Belgie 117.000, atd…).
Mezi konkrétní modely patří (v nekompletním výčtu):
– Peugeot: 208, 308, 3008, 5008; Partner, Expert,
– Opel/Vauxhall: Corsa, Astra, Mokka; Combo, Vivaro,
– Citroën: C3, C4, C5 Aircross; Berlingo, Jumpy,
– DS: DS3 Crossback, DS4, DS7 Crossback
– Fiat: Doblo, Punto, Tipo…
Všechny s motorem 1.5 BlueHDi z let 2017–2023.
Jak to proběhne?
Majitelé dotčených vozidel by měli být kontaktováni zastoupením jednotlivých značek a vyzváni k návštěvě autorizovaného servisu. Pokud vlastníte některý z výše uvedených modelů, doporučujeme návštěvu neodkládat. Pokud dopis nebo email nedostanete (změna bydliště, převod auta…), měli byste se sami zajímat – viz níže náš návod „Co dělat při svolávací akci?“ Včasná kontrola může zabránit vážným škodám na motoru a ušetřit vám starosti i peníze.
Také motor 1.2 PureTech…
Kromě dieselových motorů BlueHDi má Stellantis dlouhodobě značné potíže i s benzinovým motorem 1,2 PureTech, zejména kvůli opotřebení rozvodového řemene v olejové lázni a nadměrné spotřebě oleje. Problém se v Evropě rovněž dotkl více než milionu aut, a také tady se Stellantis snaží zákazníkům kompenzovat náklady, upravit konstrukci a prodloužit záruky – viz náše dřívější články (první už z roku 2020):
– Peugeot a Citroën svolávají benzínové tříválce 1.2 litru. Může u nich selhat posilovač brzd
– Další problémy vozů PSA (Citroën, Opel, Peugeot) s rozvodovými řemeny
– Tříválcovým motorům 1.2 PureTech hrozí zadření nebo požár (týden 10/25).
Stellantis a airbagy Takata
Stellantis se v poslední době nepotýká jenom s problematickými motory. V červnu 2025 došlo ve Francii k tragické dopravní nehodě, při níž zemřela mladá žena, když explodoval airbag Takata ve voze Citroën C3 (II. generace). Airbag při nehodě nevypustil pouze vzduch, ale také kovové úlomky z inflátoru, které ženu smrtelně zranily v oblasti krku a obličeje.
Francouzské úřady a Stellantis následně potvrdily, že šlo o airbag z problematické série Takata NADI (Non-Azide Driver Inflator), známé svou nestabilní výbušnou směsí, která může zvýšit tlak v patroně a způsobit roztržení airbagu při aktivaci.
Po této tragédii Stellantis hned v červnu 2025 zveřejnil výzvu pro majitele vozů Citroen C3 a DS3, aby s nimi okamžitě přestali jezdit, dokud nebude airbag zkontrolován a případně vyměněn. Zpráva vyvolala mezi majiteli paniku, protože mnozí o svolávací akci vůbec nevěděli.
Kvůli nebezpečným airbagům svolávají i další značky.
Podrobnosti ke svolávacím akcím Safety Gate z tohoto týdne najdete v tabulce na konci článku.
Svolávačky německé KBA v tomto týdnu
- Škoda svolává 50.000 Fabií z let 2021 a 2022 kvůli airbagu spolujezdce
- Hyundai Tucson: Možná ztráta kontroly nad řízením
- Nebezpečí požáru i po zaparkování u tří starších modelů Kia
- Žádný brzdný účinek při sešlápnutí pedálu u osmi modelů Volvo
- Volkswagen, Audi, Škoda… VW Group znovu svolává kvůli airbagům
- Další svolávačky KBA
O čem jsme psali v minulých týdnech?
- Hrozící požár u vozů Hyundai a Mercedes kvůli vadným kontaktům (týden 26/25)
- Airbag Takata znovu zabíjel, tentokrát řidičku staršího Citroenu (týden 25/25)
- Možné problémy s brzdami u vozů Hyundai, Citroen, Opel a Peugeot (týden 24/25)
- SUV od Dacie a Renaultu mohou mít problémy s ABS/ESP (týden 23/25)
- Hrozící požár u více než půl miliónu Fordů (týden 22/25)
O čem jsme psali před rokem?
- Škoda, Toyota a Citroen: Další velké svolávací akce kvůli airbagům (týden 27/24)
- Jeepu Grand Cherokee může upadnout kolo, Hyundai má problém s pásy (týden 26/24)
- Seat svolává 15 let stará auta kvůli airbagům řidiče (týden 25/24)
- Volvo a Tesla vyřeší nové svolávací akce aktualizací vzduchem – OTA (týden 24/24)
Svolávací akce Rapex v 27. týdnu 2025
Značka, Model (rok výroby) | Problém |
---|---|
BMW X1 (2024) | Materiál použitý na vyztužení B-sloupku je nedostatečný. |
BMW iX1 (2024) | Materiál použitý na vyztužení B-sloupku je nedostatečný. |
Polestar 2 (2024 – 2025) | Brzdná funkce vozidla se může při jízdě z kopce vypnout. |
Renault Master (2025) | Airbag spolujezdce může při aktivaci zranit posádku. |
Volkswagen ID.Buzz (2024) | Na kolejnicích třetí řady sedadel jsou vadné zarážky. |
Kam dál?
Zdroj: media.stellantis.com