Svolávací akce: Neopravená auta možná neprojdou v Británii technickou kontrolou


23. 7. 2018 Facebook Twitter LinkedIn Google+ Kategorie: Servis


stk-svolavaci-akce

Velký počet vozů, které zůstanou i po vyhlášené svolávací akci neopravené, přiměl britskou vládu k úvahám o zavedení razantních opatření.

Impulsem byla zpráva Výboru pro dopravu (Transport Select Committee) popisující stav při konkrétní svolávací akci Vauxhallu Zafira B (2005 – 2014), u kterého je velké riziko vzniku požáru. Automobilka Vauxhall (dnes patřící do skupiny PSA) uvedla, že 55.000 majitelů se stále se svým vozem nedostavilo do servisu, i když byli v některých případech obesláni až sedmi zvacími dopisy. Svolávací akce byla vyhlášena v srpnu 2016 – psali jsme zde.

Britská vláda pověřila vládní agentury DVSA (má na starosti dopravní legislativu) a DVLA (zajišťuje vydávání řidičských a technických průkazů), aby ve spolupráci s pojišťovnami prověřily možnosti pro zavední účinného opatření. Cílem by mělo být automatické vystavení negativního výsledku technické kontroly (MoT) u vozidel s neodstraněnými nejzávažnějšími závadami, na které byla vyhlášena svolávací akce. Právě na zmiňované Zafiře by se měl celý systém poprvé zkoušet.

Britský magazín AutoExpress z údajů DVSA zjistil, že kvůli problémům s airbagy, riziku požáru, nebo problémům s řízením byly ve Velké Británii svolávány 2,2 miliony vozidel. Do servisu k opravě se ale dostavili majitelé pouze 47,7 procent z nich.

Celková čísla jsou ještě hrozivější. V posledních pěti letech DVSA dohlížela na 1 484 individuálních případů svolávacích akcí, zahrnujících více než devět milionů vozidel.

„Hlavní prioritou DVSA je chránit ostatní před nebezpečnými řidiči a vozidly. Zdůraznili jsme výrobcům, že by měli rychle vyřešit problémy a splnit své závazky vyplývající z Kodexu na ochranu spotřebitelů. Společnost DVSA podnikne nezbytné kroky proti všem výrobcům, kteří nedodržují své závazky. Nedávno jsme provedli audit sídla společnosti Vauxhall. Přezkoumáme výsledky a v případě potřeby přijmeme další opatření,“ uvedl pro AutoExpress výkonný ředitel DVSA Gareth Llewellyn.

Jak ale ukazuje příklad Vauxhallu, automobilky mají mnohdy problém nezodpovědné majitele k návštěvě servisu donutit. U starších vozů se jim navíc často nedaří dohledat druhého či dalšího vlastníka, pokud bylo auto původním majitelem prodáno. Propojení registru vozidel s databází svolávacích akcí a softwarem stanic technických kontrol se jeví jako krok správným směrem a vedl by ke zvýšení bezpečnosti (zatím) na britských silnicích.

Svolávací akce on-line? V ČR hudba budoucnosti

V České republice se pravděpodobně podobného opatření v dohledné době nedočkáme. Zatímco britští řidiči si mohou v aplikaci vládní agentury DVSA na adrese http://www.themotorombudsman.org/vehicle-recalls snadno podle VIN kódu nebo registrační značky ověřit, zda se na jejich vůz nějaká svolávací akce vztahuje, u nás žádná taková oficiální databáze neexistuje. Ministerstvo průmyslu a obchodu se dokonce ani neobtěžuje hlásit aktuální svolávací akce automobilek do celoevropského systému Rapex, přestože má statut Národní autority – psali jsme zde.

V roce 2015 se přitom v České republice podle Centra služeb pro silniční dopravu svolávalo do servisů 30 492 majitelů aut. V roce 2016 už bylo rozesíláno 74 701 zvacích dopisů a v roce 2017 jich bylo přes 100.000. Pokud by platilo výše uvedené zjištění, že každé druhé auto zůstane skutečně neopravené, pravděpodobně po našich silnicích jezdí desetitisíce více či méně nebezpečných vozidel.

Na nebezpečné závady upozorňuje každý týden aktualizovaná databáze EU Rapex, ze které čerpá (a z angličtiny překládá) informace i náš web Svolávačky.cz. On-line ověření svolávacích akcí nabízí na svých webech jen pár dovozců. U těch ale zpravidla nepochodíte s vozy zakoupenými mimo Českou republiku.

Nejspolehlivějším způsobem je tedy obrátit se na autorizovaný servis konkrétní značky, kde by vám po nahlášení VIN kódu vozidla měli sdělit, zda se vás některá ze svolávacích akcí týká. Hezky postaru emailem nebo telefonem, navzdory vládním proklamacím o úspěšně probíhající digitalizaci státní správy.

-rb-



Nejnovější svolávací akce

mercedes-benz-sprinter-2018-brzdova-svetla 8. 12. 2018

Mercedes-Benz Sprinter (2017 - 2018)

  13. 12. 2017 - 1. 8. 2018
Nesprávně nainstalovaný kabelový svazek se může zaseknout mezi spínačem brzdových světel a ...
     78
Peugeot-5008-2018-srouby-kol 7. 12. 2018

Peugeot 5008 (2018)

  24. 5. 2018 - 1. 6. 2018
Upevňovací šrouby kol mohou být nedostatečně utaženy. Hrozí nebezpečí, že během jízdy m ...
     63
Suzuki-Swift-2013-zavada-brzdy 30. 11. 2018

Suzuki Swift (2013 - 2015)

  PY 2013 - 2015
Vlivem vibrací motoru se může brzdové potrubí dostat do kontaktu s nosníkem motoru. V průběh ...
     163
Subaru-Impreza-2012-zavada-airbag 30. 11. 2018

Subaru Impreza (2007 - 2014)

  PY 2007 - 2014
Pouzdro generátoru plynu airbagu spolujezdce může při aktivaci airbagu kvůli nadměrnému vnit ...
     87
Fiat-500X-2015-recall-zamek-sedadla 23. 11. 2018

Fiat 500 X (2015 - 2018)

  2. 6. 2015 - 17. 8. 2018
Vadná západka může způsobit, že se opěradlo sedadla sklopí dopředu. V případě nehody exi ...
     118
Toyota-Aygo-2009-zavada-bocni-okno 23. 11. 2018

Toyota Aygo (2005 - 2014)

  MY 2005 - 2014
Sklo na zadních dveřích není správně přilepeno. Mohlo by zůstat uchyceno pouze jedním fixa ...
     116
Lotus-Evora-2018-recall-steering-column 23. 11. 2018

Lotus Evora (2018)

  26. 4. 2018 - 2. 10. 2018
Kazeta, která umožňuje částečnou deformaci sloupku řízení při nárazu, nemusí fungovat po ...
     70
Subaru-Forester-2011-zavada-airbag 23. 11. 2018

Subaru Forester (2009 - 2012)

  2009 - 2012
Závada generátoru plynu na předním airbagu spolujezdce může vést k nekontrolovanému rozvinut ...
     104

Alfa Romeo | Alpina | Aston Martin | Audi | Bentley | BMW | Bugatti | Buick | Cadillac | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Dacia | Daewoo | Dodge | Ferrari | Fiat | Ford | GMC | Honda | Hummer | Hyundai | Infiniti | Jaguar | Jeep | Kia | Lamborghini | Lancia | Land Rover | Lexus | Lotus | Maserati | Maybach | Mazda | Mercedes-Benz | MG | Mini | Mitsubishi | Morgan | Nissan | Opel | Peugeot | Pontiac | Porsche | Renault | Rolls Royce | Rover | Saab | Seat | Smart | SsangYong | Subaru | Suzuki | Škoda | Tesla | Toyota | Volkswagen | Volvo |
1986 | 1987 | 1988 | 1989 | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018
Weekly overview reports of RAPEX notifications, published free of charge in English on http://ec.europa.eu/rapex, © European Union, 2005 – 2018
Poprvé zveřejněno v angličtině v rámci Týdenního přehledu notifikací RAPEX Generálním ředitelstvím pro zdraví a ochranu spotřebitele Evropské komise na oficiální stránce Evropské unie "Europa" prostřednictvím Rychlého výstražného systému EU pro nepotravinářské spotřebitelské výrobky (RAPEX) http://ec.europa.eu/rapex © European Union, 2005 - 2018 Oficiální kontaktní místa členských zemí a zemí EFTA-EEA poskytují informace v těchto týdenních přehledech. Podle ustanovení Přílohy II.10 ke směrnici o všeobecné bezpečnosti výrobků (2001/95/ES) nese odpovědnost za informaci notifikující strana. Komise nepřebírá žádnou zodpovědnost za přesnost poskytnutých informací. Český překlad: © Svolávačky.cz, 2016 - 2018. Odpovědnost za překlad nesou Svolávačky.cz