Nemilostrdné statistiky: Auta jsou stále horší a horší, svolávacích akcí přibývá

Podle nejnovější statistiky se počet svolávacích akcí automobilek během posledních deseti let zvýšil přibližně šestkrát.

V letech 2011-2020 muselo v USA neplánovaně do servisu 331 milionů automobilů. V Evropě není situace o mnoho lepší.

Závěry vycházejí ze studie Trendy svolávacích akcí světových výrobců automobilů v dlouhodobém srovnání (2011-2021), kterou zveřejnilo Centrum automobilového managementu (CAM) sídlící v německém Bergisch Gladbachu. Jako referenční trh si vybralo USA, ale nárůst počtu svolávaček lze pozorovat i v Německu, potažmo v celé Evropě.



V roce 2020 bylo v USA svoláváno 30,3 milionu vozů. V první polovině roku 2021 to už bylo více než 18,6 milionu, což znamená, že poměr počtu svolávaných vozů k počtu nových registrací je opět nadprůměrně vysoký. V roce 2020 byl tento koeficient 208 procent, v první polovině roku 2021 se zvýšil na 227 procent.

V Německu 6x více

Jako referenční trh pro Evropu může být bráno Německo, kde bylo v roce 2011 svoláváno 563.000 aut, zatímco v roce 2020 už jich byly více než tři miliony – viz tabulka níže. Na webu Svolávačky.cz sice nesledujeme počty svolávaných vozů, ale i počty svolávacích akcí mají za poslední roky vzestupnou tendenci. Přesvědčit se můžete v naší sekci Roční přehledy, kde máme data od roku 2017. Bilanci za rok 2021 zveřejníme krátce po Novém roce. Přihlašte se k odběru našeho Newsletteru, ať to nepropásnete 😉 Nebo se podívejte hned na svolávačky podle značek a modelů.



Důvody svolávacích akcí

Ředitel CAM, profesor Stefan Bratzel je považován za jednoho z nejrenomovanějších odborníků v oboru a uvádí celou řadu možných příčin těchto problémů:

Přibližně 27 % všech bezpečnostních nedostatků v roce 2020 se týkalo ochrany cestujících. Závady na pohonném ústrojí tvořily asi 21 % svolávacích akcí, problémy s karoserií byly důvodem cca 20 procent kampaní. Následovaly závady na elektroinstalaci a elektronice (14 procent) a nedostatky na brzdových systémech (10 procent). Problémy se softwarem hrály roli v 7 procentech případů.

Banán také dozraje až cestou k zákazníkovi

Příčinou rostoucího počtu svolávacích akcí může být podle profesora Bratzela i fakt, že se nové vozy dostávají na trh v nedokončené stavu a jejich vývoj pokračuje až když jsou v rukou zákazníků.

„Výrobní proces některých automobilových společností připomíná ‚banánový vývoj‚, tedy že výrobek nedozraje, dokud se nedostane k zákazníkovi. To majitele aut často obtěžuje a může to vést ke zranění osob a škodám na majetku. Výrobce to také stojí ve střednědobém a dlouhodobém horizontu mnoho peněz a poškozuje to jejich image,“ říká profesor Stefan Bratzel.

Situace v USA však podle něj není přímo srovnatelná se situací v Evropě. Americký trh je významným ukazatelem kvality výrobků automobilových společností vzhledem k objemu prodeje, poměrně přísným bezpečnostním předpisům a především vysokému riziku soudních sporů. Svolávání vozidel je často vyvoláno stížnostmi, např. od jejich majitelů, kteří je hlásí přímo Národnímu úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Pokud výrobce nesplní svou oznamovací povinnost nebo svolávací akci odkládá, hrozí mu přísné sankce a také žaloby v řádech milionů dolarů. Obecný trend zvyšujícího se počtu svolávacích akcí však podle závěrů studie platí celosvětově.



Tabulka: Počty svolávaných vozů v Německu (2011 – 2020)

Rok Počet svolávaných aut
2011 563 000
2012 824 000
2013 770 000
2014 1,5 milionu
2015 1,5 milionu
2016 2,3 milionu
2017 2,9 milionu
2018 3,5 milionu
2019 2,7 milionu
2020 3,0 milionu

Zdroj: auto-institut.de, bild.de


Kam dál?

Latest Recalls
Common Problems by Make and Model
Check the vehicle's history

What the owner should do?

If you read about a recall that you think may affect your car, you should make immediate contact with a dealer or workshop that’s been officially authorised to perform repairs on behalf of the manufacturer and ask for the details.

If you wish to know more about eventual problems of a specific car (e.g. real mileage, potential traffic accidents damages, odometer rollback, repairs, etc.), then we suggest going to HPI-Check.

Check the vehicle

Exit mobile version