Jubilejní 50. vydání TÜV Report 2022 zahrnuje výsledky technických kontrol ze všech poboček TÜV v Německu. Jedná se o data z 9,6 milionů technických kontrol (TK) od července 2020 do června 2021. Kromě procenta neúspěšných pokusů absolvovat TK sleduje rovněž průměrný počet najetých kilometrů.
Stejně jako v předchozích dvou letech se celkovým vítězem TÜV Report 2022 stal Mercedes GLC. Míra závažných závad je u 2 až 3 roky starých vozů pouze 1,5 %, což je nejnižší hodnota ze všech kontrolovaných vozidel. Na stupně vítězů se ve stejné věkové kategorii dostaly také Mercedes třídy B a Volkswagen T-Roc. V dalších kategoriích zvítězilo Audi Q2 mezi vozy se stářím 4 až 5 let a Porsche 911 ve věkové skupině 6 až 7 let. Mezi nejstaršími vozy je na vrcholu Audi TT.
V aktuálním kontrolním období neprošlo celkovou kontrolou v Německu (HU) 17,9 % vozidel s „významnými“ nebo „nebezpečnými závadami“, což je v meziročním srovnání zlepšení o 2 procentní body. Čím starší auta jsou, tím vyšší je míra závad. Podle údajů TÜV Report 2022 neprojde technickou kontrolou 12,4 % vozidel starých 6 až 7 let, 17,5 % vozidel ve věku 8 až 9 let a 22,8 % vozidel se stářím 10 až 11 let. Naopak bez problémů prošlo 72,9% přistavených vozů.
TÜV Report 2022: Nejčastější závady
K nejčastějším závadám u starších aut patří únik oleje z motoru nebo převodovky. Opotřebované brzdové kotouče, problémy s brzdovým potrubím a závady na podvozku jsou další důvody, kvůli kterým auta nejčastěji neprojdou technickou kontrolou.
TÜV Report 2022 zmiňuje zejména dvě nejvíce problematické oblasti u kontrolovaných vozů – osvětlení a podvozek. U starších vozidel často nefungují zadní a brzdová světla. Závady na podvozku se netýkají pouze vozů s nízkou cenou nebo vysokým věkem. Vyšší míra závad v prvních letech provozu je nezřídka zjištěna i u německých prémiových výrobců. O problémech svědčí i několik svolávacích akcí z poslední doby.
V následujících přehledech najdete pořadí 222 modelů rozdělených podle roku výroby.
Tabulky spolehlivosti podle stáří vozu
* v celkových tabulkách najdete také odkazy na svolávací akce jednotlivých modelů
✅ Rok výroby 2018 a 2019
Mezi nejmladšími kontrolovanými vozy jsou na vrcholu již zmiňované Mercedesy GLC a třída B. Poprvé se v žebříčku objevuje Volkswagen T-Roc na třetím místě. Poslední příčky okupují tři modely Dacie ve společnosti Citroenu Berlingo, Renaultu Kangoo a Fiatu Tipo.
✅ Rok výroby 2016 a 2017
V této kategorii sesadilo Audi Q2 z první příčky Porsche 911. Na čtvrtém místě za Mazdou CX-3 najdeme Seat Ateca. Překvapením pro někoho může být poslední místo pro BMW řady 5. Společnost na konci tabulky mu dělají dvě Dacie a dva příbuzné modely VW Sharan a Seat Alhambra.
✅ Rok výroby 2014 a 2015
Dlouhodobým lídrem této kategorie je Porsche 911 a nejinak je tomu i letos. Před dvěma japonskými zástupci Suzuki SX4 a Toyotou RAV4 se umístil VW Golf Sportsvan. Na chvostu se opět ve společnosti Dacií a Renaultů krčí BMW řady 5/6. Technickou kontrolou neprojde skoro každý pátý z nich.
✅ Rok výroby 2012 a 2013
Mezi auty vyrobenými v letech 2012 a 2013 si nejlépe vede Audi TT následované Mercedesy třídy B a SLK. Čtvrtá příčka patří Mazdě CX-5. Okolo 30% neúspěšných pokusů absolvovat technickou kontrolu mají poslední tři v tabulce – Dacia Logan, Renault Kangoo a Fiat Panda.
✅ Rok výroby 2010 a 2011
Také mezi nejstaršími vozy je dobrou volbou Audi TT. V žebříčku je následováno BMW X1 a Audi A1. Na sdíleném čtvrtém místě najdeme Hondu Jazz a VW Golf Plus. Poslední příčky jsou i tady vyhrazeny Daciím Logan a Sandero, kterým dělají společnost Fiat Panda a Kia Picanto.
-rb-
Zdroj: vdtuev.de
Foto: tuv.com
Kam dál?