V listopadu 2017 bylo prostřednictvím výstražného systému EU Rapex vyhlášeno 23 svolávacích akcí automobilek, které se dotkly 26 modelů 16 značek. Nejvíce svolávala automobilka Mercedes-Benz a Mitsubishi (3x), po dvou svolávacích akcích měly automobilky Citroën a Peugeot. Nejstarší v listopadu 2017 svolávané vozy jsou z roku 2003, tedy 14 let staré Toyoty Landcruiser a Lexusy IS.
Listopadové svolávací akce odstartovala v systému Rapex Toyota. Hned několik svých modelů různých roků výroby svolává kvůli problémům s airbagy řidiče a spolujezdce, které se nemusí při nehodě rozvinout podle očekávání. Týká se modelů Landcruiser (2003 – 2016) a Verso-S (2010 – 2015), ale i příbuzné prémiové značky Lexus IS (2003 – 2016). Stejně jako Toyoty jsou na tom i Mercedesy-Benz S-Class vyrobené od ledna do května 2017. U těch by ale měl být airbag spolujezdce v pořádku.
Mercedes svolává i převlečené francouzské dodávky, které prodává pod jménem Citan. V září 2017 vyrobené kusy nemusí mít správně zajištěné šrouby pro upevnění bezpečnostních pásů na sloupcích B a C na levé straně vozidla. S airbagy mají problém i elektromobily. V případě aktivace bočního airbagu spolujezdce u Mitsubishi i-MiEV z let 2010 – 2013 hrozí roztržení inflátoru a zranění cestujících jeho střepinami.
Když už je řeč o elektromobilech, musíme vzpomenout i modely Tesla S a Tesla X s rokem výroby 2016 a 2017. Ty byly v listopadu svolávány kvůli špatně zajištěnému kabelu nastavovacího mechanismu levého sedadla v druhé řadě. V případě havárie by mohlo dojít k pohybu opěradla vpřed, což zvyšuje riziko zranění cestujícího.
Problémy se zadními opěradly mají i Renaulty Clio vyrobené od května 2012 do července 2017. Otočné čepy konstrukce zadního sedadla jsou poddimenzované a nemusejí při čelním nárazu vydržet. Těžké předměty ze zavazadlového prostoru pak mohou proniknout do prostoru pro posádku a zranit ji. Při čelním nárazu by se mohla dostat do problémů i posádka Mercedesů GLE a GLS. U vozů vyrobených od května do srpna 2016 může být v dolní části čelního skla nadbytečný izolační materiál, omezující jeho přilnavost. V případě čelního nárazu by se nemohl airbag spolujezdce o čelní sklo opřít a mohl by ho vymáčknout, což zvyšuje riziko zranění.
Pokud pojedete za Audi Q3, nespoléhejte, že se mu vždy rozsvítí brzdová světla. Při nouzovém intenzivním brzdění se u něj zapojuje i EPB (elektromechanická parkovací brzda) a právě v tomto krizovém případě mohou světla selhat. Závada se vyskytuje u Q3 vyrobených v období červen 2014 – listopad 2016.
Další svolávací akci nahlásil Ford u svého modelu Ranger z listopadu 2015 až února 2016. Nesprávně vedené lanovody řazení by se u něj mohly dotýkat zadní hnací hřídele a poškodit ji. Špatně vedená kabeláž volantu by zase mohla stát za problémy s Fiaty Freemont vyrobenými od října 2010 do dubna 2015. Případný zkrat by mohl za jízdy samovolně aktivovat airbagy, což by byla pro řidiče jistě nepříjemná zkušenost.
Mitsubishi ASX, Peugeot 4008 a Citroën C4 Aircross vycházejí ze stejné platformy a vyrábějí se společně na jedné lince. Proto mají i společné problémy. Kvůli pronikající vodě do motorku stěračů a následné hrozbě jeho selhání nebo dokonce požáru byly nejdříve svolávány Peugeoty 4008 a Citroeny C4 Aircross vyráběné v letech 2011 až 2016. Mitsubishi ASX se kvůli stejné závadě přidává o týden později. Vzpěry pátých dveří mohou selhat také u všech tří modelů a u všech také hrozí zranění toho, kdo pod nimi bude stát.
Požár může hrozit i u Hondy Accord z let 2013 až 2016. I tady může být na vině pronikající voda, ale tentokrát do plastové krytky svorky akumulátoru.
Kvůli blikajícímu displeji na přístrojové desce musí zpátky do servisů Land Rovery Range Rovery z let 2016 a 2017. Svolávací akce se týká i provedení Sport. Stejný problém hlásí i automobilka Jaguar u modelů XE, XF, XJ a F-Pace.
Zhasnuté kontrolky brzdového systému trápí americká verze Mercedesu, u nás ne příliš rozšířené dodávky Dodge Sprinter z let 2003 až 2006. Žádné závady v brzdovém systému proto nejsou předem indikovány, což by mohlo vést k nehodě. Zřídka k vidění je u nás i italská verze amerického kabrioletu Lancia Flavia (2010 – 2014). U té může dojít k poruše modulu ORC (occupant restraint control), což může mít za následek, že airbag a předpínač bezpečnostního pásu nebudou v případě nehody správně aktivovány.
-rb-





Aktuálně 5193 svolávaček