Aktuálně 5176 svolávaček

Mercedes musí svolat 60 000 modelů GLK 220 CDI kvůli emisím. Nařčení z podvodu se chce bránit.

Německý Federální úřad pro silniční dopravu (KBA) přikázal společnost Daimler AG, mateřské společnosti automobilky Mercedes-Benz, aby stáhla z oběhu přibližně 60 000 modelů GLK 220 CDI. Podle KBA byly vozy se vznětovým motorem, vyrobené v letech 2012 až 2015, vybaveny nelegálním softwarem zaměřeným na snižování emisí toxických plynů.

Opatření je výsledkem šetření, které KBA zahájil loni v dubnu. Tehdy začal model GLK 220 CDI s emisní normou Euro 5 podrobněji zkoumat kvůli podezření, že motory byly vybaveny nelegálním počítačovým programem k falšování údajů o emisích. Technici naměřili hodnoty oxidů dusíku, které neodpovídaly pracovnímu zatížení motoru a objevili funkci, která udržovala chladicí okruh motoru na nižších teplotách. Ve zkušebním cyklu tak byla udržována hodnota oxydů dusíku na uměle nižší úrovni pod zákonným limitem. Podle zjištění KBA byla tato funkce při běžném provozu deaktivována.

Podle týdeníku Bild am Sonntag chce KBA vyšetřování společnosti Daimler ještě rozšířit, protože podezřelý software lze podle úřadu nalézt i v jiných modelech automobilky. Daimler jakoukoli vinu popírá a chce se proti rozhodnutí KBA bránit soudní cestou.



Podle KBA je však téměř jisté, že nelegální software byl použit ve dvou motorech (OM 642 a OM 651), což by znamenalo, že by se opatření mohlo týkat i Mercedesů třídy C a E s celkovým počtem více než 700 000 vozidel. Případ je pro německého výrobce automobilů delikátní, protože může mít vážné následky. Problém s SUV GLK 220 CDI, není první, který musí Daimler řešit. V srpnu 2018 musela společnost kvůli regulaci požadované teploty chladiva svolat v Německu 280 000 vozů, přičemž v celé Evropě se akce týkala přibližně 690 000 vozidel.

Skandál s emisemi známý jako Dieselgate vypukl v září 2015, kdy bylo zjištěno, že Volkswagen instaloval nelegální software pro manipulaci s hodnotami emisí výfukových plynů v přibližně jedenácti miliónech dieselových vozů po celém světě. Aféra se dotkla i značek Audi, Škoda a Porsche, patřících do koncernu VW Group. Od té doby se zkoumá, zda se manipulací s hodnotami výfukových plynů nedopouštěli také další výrobci.

-rb-


Kam dál?


carolina

Co dělat při svolávací akci?

Svolávací akce se nemusí týkat všech vozů vyrobených v daném období. Pokud si myslíte, že by se svolávací akce mohla týkat vašeho vozu, měli byste se obrátit na nejbližší autorizovaný servis a požádat o bližší informace. Po nahlášení VIN kódu vozidla zjistíte, zda se na vašem autě závada vyskytuje, či zda již byla vyřešena předchozím majitelem v případě, že se jedná o vůz koupený "z druhé ruky". Použít můžete náš vzorový text žádosti a vyhledávač servisů.

Jestli máte zájem o detailnější prověření – jako například skutečný rok výroby, servisní historie, záznamy o poškození a další údaje z historie vozu, doporučujeme systém Autotracer.

Znáte rok výroby vašeho auta? V techničáku ho nenajdete.