Jsou tu všechny svolávací akce?


9. 3. 2017 Facebook Twitter LinkedIn Google+ Kategorie: Časté otázky


zavada_1

Nejsou. Jednak nesledujeme v českých médiích tolik oblíbené svolávací akce v daleké Americe, protože nemají s auty na evropském trhu mnoho společného. A z těch evropských můžeme zveřejnit pouze ty, ke kterým se výrobci sami přiznají, nebo ke kterým je donutí dozorový orgán některé členské země EU.

Přestože povinnost informovat spotřebitele o závadách na výrobku ukládá výrobcům zákon č. 102/2001 Sb. ze dne 22. února 2001, o obecné bezpečnosti výrobků, mimo jiné v § 5, odst. 6, ne všechny problémy se v systému RAPEX, ze kterého informace čerpáme, objeví.

Jediným spolehlivým způsobem, jak se o případné svolávací akci dozvědět, je vyžádat si informaci u autorizovaného servisu. Po nahlášení VIN kódu vám technik sdělí, která závada se týká přímo vašeho vozu. A to bez ohledu na rok výroby, záruku, nebo fakt, zda bylo vozidlo dosud servisováno v autorizovaném či nezávislém servisu. Nebojte se zeptat! Za to, že jste až dosud jezdili do nezávislé dílny vám žádná sankce ze strany autorizovaného servisu nemůže hrozit.

Přečtěte si také: Svolávací akce a spolehlivost

Svolávací versus servisní akce

Systém RAPEX navíc eviduje pouze závady, které mají vliv na bezpečnost, ohrožení posádky, okolních účastníků provozu či na životní prostředí. Pokud se z pohledu automobilky jedná pouze o „technickou servisní informaci„, do RAPEXu ji hlásit nemusí. Nejčastěji zavede modifikovaný díl, do plánu údržby pro určitý vůz přidá kontrolu něčeho, či servisu nakáže nějaký díl vyměnit dřív, než selže a způsobí další škody.

Taková auta ale výrobce aktivně nesvolává a spoléhá, že majitel přijede na pravidelnou údržbu. Zkrátka závadu opraví pouze tomu, kdo mu pravidelně vozí peníze za předepsané servisní prohlídky. Podle aktuální legislativy by měly automobilky i tato data poskytovat (třeba za úplatu nezávislým procesorům s autodaty, která si pak kupují nezávislé dílny), v praxi ale bývají údaje o servisních akcích dostupné pouze ve značkových opravnách.

Nezapomeňte, že kontrolovat případné svolávací či servisní akce je dobré alespoň dvakrát za rok, protože některé závady se objevují i na starších vozech, u kterých již proběhla záruční doba.

Abychom tuto proceduru maximálně zjednodušili, připravili jsme jednoduchou kontaktní stránku pro odeslání dotazu. Najdete ji ZDE.
-RB-

Napsáno pro speciál časopisu Svět motorů – Technika 1/2017



Nejnovější svolávací akce

Dacia-Sandero-2013-zavada-palivova-hadice 13. 7. 2018

Dacia Sandero (2013 - 2015)

  II. 2013 - VI. 2015
Palivová hadice by se mohla dostat do kontaktu různými dalšími součástmi. Opotřebení hadice ...
     50 /
Dacia-Logan-mcv-2013-zavada-palivova-hadice 13. 7. 2018

Dacia Logan MCV (2013 - 2015)

  II. 2013 - VI. 2015
Palivová hadice by se mohla dostat do kontaktu různými dalšími součástmi. Opotřebení hadice ...
     33 /
Mercedes-Benz-G-Class-2018-zavada-predni-naprava 13. 7. 2018

Mercedes-Benz G-Class (2017 - 2018)

  XII. 2017 - IV. 2018
Bezpečnostní kroužek na pravé přední poloose nemusí být správně namontován nebo může ch ...
     486 /
mini-countryman-2018-zavada-loziska 13. 7. 2018

Mini Countryman (2018)

  26. 4. 2018 - 1. 5. 2018
Ložiska na přední nápravě mohou prasknout. Pokud k tomu dojde za jízdy, přední kola nebude m ...
     46 /
bmw-x1-2018-zavada-lozisko 13. 7. 2018

BMW X1 (2018)

  24. 4. 2018 - 1. 5. 2018
Ložiska na přední nápravě mohou prasknout. Pokud k tomu dojde za jízdy, přední kola nebude m ...
     36 /
bmw-2-2018-zavada-loziska 13. 7. 2018

BMW řady 2 (2018)

  24. 4. 2018 - 1. 5. 2018
Ložiska na přední nápravě mohou prasknout. Pokud k tomu dojde za jízdy, přední kola nebude m ...
     30 /
maserati-ghibli-2018-zavada-predni-naprava 13. 7. 2018

Maserati Ghibli (2017)

  24. 7. 2017 - 18. 12. 2017
Svařování rámu přední nápravy může být vadné. To by mohlo způsobit ztrátu jízdní stab ...
     28 /
maserati-levante-2018-zavada-predni-naprava 13. 7. 2018

Maserati Levante (2017)

  24. 7. 2017 - 18. 12. 2017
Svařování rámu přední nápravy může být vadné. To by mohlo způsobit ztrátu jízdní stab ...
     122 /

Alfa Romeo | Alpina | Aston Martin | Audi | Bentley | BMW | Bugatti | Buick | Cadillac | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Dacia | Daewoo | Dodge | Ferrari | Fiat | Ford | GMC | Honda | Hummer | Hyundai | Infiniti | Jaguar | Jeep | Kia | Lamborghini | Lancia | Land Rover | Lexus | Lotus | Maserati | Maybach | Mazda | Mercedes-Benz | MG | Mini | Mitsubishi | Morgan | Nissan | Opel | Peugeot | Pontiac | Porsche | Renault | Rolls Royce | Rover | Saab | Seat | Smart | SsangYong | Subaru | Suzuki | Škoda | Tesla | Toyota | Volkswagen | Volvo |
1986 | 1987 | 1988 | 1989 | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017
Weekly overview reports of RAPEX notifications, published free of charge in English on http://ec.europa.eu/rapex, © European Union, 2005 – 2018
Poprvé zveřejněno v angličtině v rámci Týdenního přehledu notifikací RAPEX Generálním ředitelstvím pro zdraví a ochranu spotřebitele Evropské komise na oficiální stránce Evropské unie "Europa" prostřednictvím Rychlého výstražného systému EU pro nepotravinářské spotřebitelské výrobky (RAPEX) http://ec.europa.eu/rapex © European Union, 2005 - 2018 Oficiální kontaktní místa členských zemí a zemí EFTA-EEA poskytují informace v těchto týdenních přehledech. Podle ustanovení Přílohy II.10 ke směrnici o všeobecné bezpečnosti výrobků (2001/95/ES) nese odpovědnost za informaci notifikující strana. Komise nepřebírá žádnou zodpovědnost za přesnost poskytnutých informací. Český překlad: © Svolávačky.cz, 2016 - 2018. Odpovědnost za překlad nesou Svolávačky.cz