Jsou tu všechny svolávací akce?


9. 3. 2017 Facebook Twitter LinkedIn Google+ Kategorie: Časté otázky


zavada_1

Nejsou. Jednak nesledujeme v českých médiích tolik oblíbené svolávací akce v daleké Americe, protože nemají s auty na evropském trhu mnoho společného. A z těch evropských můžeme zveřejnit pouze ty, ke kterým se výrobci sami přiznají, nebo ke kterým je donutí dozorový orgán některé členské země EU.

Přestože povinnost informovat spotřebitele o závadách na výrobku ukládá výrobcům zákon č. 102/2001 Sb. ze dne 22. února 2001, o obecné bezpečnosti výrobků, mimo jiné v § 5, odst. 6, ne všechny problémy se v systému RAPEX, ze kterého informace čerpáme, objeví.

Jediným spolehlivým způsobem, jak se o případné svolávací akci dozvědět, je vyžádat si informaci u autorizovaného servisu. Po nahlášení VIN kódu vám technik sdělí, která závada se týká přímo vašeho vozu. A to bez ohledu na rok výroby, záruku, nebo fakt, zda bylo vozidlo dosud servisováno v autorizovaném či nezávislém servisu. Nebojte se zeptat! Za to, že jste až dosud jezdili do nezávislé dílny vám žádná sankce ze strany autorizovaného servisu nemůže hrozit.

Přečtěte si také: Svolávací akce a spolehlivost

Svolávací versus servisní akce

Systém RAPEX navíc eviduje pouze závady, které mají vliv na bezpečnost, ohrožení posádky, okolních účastníků provozu či na životní prostředí. Pokud se z pohledu automobilky jedná pouze o „technickou servisní informaci„, do RAPEXu ji hlásit nemusí. Nejčastěji zavede modifikovaný díl, do plánu údržby pro určitý vůz přidá kontrolu něčeho, či servisu nakáže nějaký díl vyměnit dřív, než selže a způsobí další škody.

Taková auta ale výrobce aktivně nesvolává a spoléhá, že majitel přijede na pravidelnou údržbu. Zkrátka závadu opraví pouze tomu, kdo mu pravidelně vozí peníze za předepsané servisní prohlídky. Podle aktuální legislativy by měly automobilky i tato data poskytovat (třeba za úplatu nezávislým procesorům s autodaty, která si pak kupují nezávislé dílny), v praxi ale bývají údaje o servisních akcích dostupné pouze ve značkových opravnách.

Nezapomeňte, že kontrolovat případné svolávací či servisní akce je dobré alespoň dvakrát za rok, protože některé závady se objevují i na starších vozech, u kterých již proběhla záruční doba.

Abychom tuto proceduru maximálně zjednodušili, připravili jsme jednoduchou kontaktní stránku pro odeslání dotazu. Najdete ji ZDE.
-RB-

Napsáno pro speciál časopisu Svět motorů – Technika 1/2017



Nejnovější svolávací akce

Opel-Corsa-2018-zamek-kapoty 18. 11. 2018

Opel Corsa (2018)

  II. 2018 - V. 2018
Sekundární pojistný mechanismus zámku kapoty nemusí správně fungovat. Pokud není hlavní poj ...
     20
Mitsubishi-ASX-2011-klinovy-remen 18. 11. 2018

Mitsubishi ASX (2011 - 2012)

  MY 2011 - 2012
Plocha příruby automatického napínáku hnacího řemene motoru může při vysokém zatížení ...
     50
Mitsubishi-Outlander-2011-hnaci-remen 18. 11. 2018

Mitsubishi Outlander (2008 - 2012)

  MY 2008 - 2012
Plocha příruby automatického napínáku hnacího řemene motoru může při vysokém zatížení ...
     20
Mitsubishi-Lancer-2008-klinovy-remen 18. 11. 2018

Mitsubishi Lancer (2008 - 2012)

  MY 2008 - 2012
Plocha příruby automatického napínáku hnacího řemene motoru může při vysokém zatížení ...
     23
Mitsubishi-Outlander-2007-stresni-okno 17. 11. 2018

Mitsubishi Outlander (2006 - 2012)

  MY 2006 - 2012
Účinnost adhezivního materiálu mezi sklem střešního okna a jeho vnějším rámem se může v ...
     31
Mitsubishi-Lancer-Sportback-2009-stresni-okno 17. 11. 2018

Mitsubishi Lancer Sportback (2009 - 2010)

  MY 2009 - 2010
Účinnost adhezivního materiálu mezi sklem střešního okna a jeho vnějším rámem se může v ...
     18
Mitsubishi-Lancer-2008-zavada-stresni-okno 17. 11. 2018

Mitsubishi Lancer (2008 - 2009)

  MY 2008 - 2009
Účinnost adhezivního materiálu mezi sklem střešního okna a jeho vnějším rámem se může v ...
     20
Toyota-Auris-HV-2011-zavada-ecu 17. 11. 2018

Toyota Auris HV (2010 - 2014)

  26. 5. 2010 - 9. 5. 2014
Kvůli chybě softwaru řídící jednotky ECU se nemusí vozidlo v případě určitých závad hyb ...
     27

Alfa Romeo | Alpina | Aston Martin | Audi | Bentley | BMW | Bugatti | Buick | Cadillac | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Dacia | Daewoo | Dodge | Ferrari | Fiat | Ford | GMC | Honda | Hummer | Hyundai | Infiniti | Jaguar | Jeep | Kia | Lamborghini | Lancia | Land Rover | Lexus | Lotus | Maserati | Maybach | Mazda | Mercedes-Benz | MG | Mini | Mitsubishi | Morgan | Nissan | Opel | Peugeot | Pontiac | Porsche | Renault | Rolls Royce | Rover | Saab | Seat | Smart | SsangYong | Subaru | Suzuki | Škoda | Tesla | Toyota | Volkswagen | Volvo |
1986 | 1987 | 1988 | 1989 | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018
Weekly overview reports of RAPEX notifications, published free of charge in English on http://ec.europa.eu/rapex, © European Union, 2005 – 2018
Poprvé zveřejněno v angličtině v rámci Týdenního přehledu notifikací RAPEX Generálním ředitelstvím pro zdraví a ochranu spotřebitele Evropské komise na oficiální stránce Evropské unie "Europa" prostřednictvím Rychlého výstražného systému EU pro nepotravinářské spotřebitelské výrobky (RAPEX) http://ec.europa.eu/rapex © European Union, 2005 - 2018 Oficiální kontaktní místa členských zemí a zemí EFTA-EEA poskytují informace v těchto týdenních přehledech. Podle ustanovení Přílohy II.10 ke směrnici o všeobecné bezpečnosti výrobků (2001/95/ES) nese odpovědnost za informaci notifikující strana. Komise nepřebírá žádnou zodpovědnost za přesnost poskytnutých informací. Český překlad: © Svolávačky.cz, 2016 - 2018. Odpovědnost za překlad nesou Svolávačky.cz