Svolávací akce jako dobrovolné opatření?


6. 3. 2017 Facebook Twitter LinkedIn Google+ Kategorie: Časté otázky


zavada_3

U jednotlivých reportů RAPEX je většinou uvedeno „Dobrovolné opatření: svolání zboží od spotřebitelů“. Zajímalo nás, co si pod pojmem dobrovolnost představit.

„Za dobrovolná opatření se podle Rozhodnutí Komise ze dne 16. prosince 2009, kterým se stanoví pokyny pro řízení systému RAPEX, považují preventivní a omezující opatření, která výrobce nebo distributor přijali dobrovolně, tj. aniž by některý orgán členského státu musel zasáhnout,“ vysvětluje tiskový mluvčí MPO František Kotrba.

Jinými slovy se k průšvihu automobilka sama přizná, nahlásí ho a dobrovolně sjedná nápravu. Patří sem i dohody, které s výrobci a distributory uzavřely orgány členských států a které nemají písemnou podobu. Jejich výsledkem je rovněž preventivní nebo omezující akce související s konkrétním výrobkem.

„Vedle dobrovolných existují povinná opatření, což jsou opatření, která orgány členských států přijaly nebo se rozhodly přijmout, často ve formě správního rozhodnutí. Ty výrobce nebo distributora zavazují k provedení preventivní nebo omezující akce v souvislosti s konkrétním výrobkem,“ dodává Kotrba.

Znovu se tedy dostáváme k již zmiňované fair-play. Protože drtivá většina svolávacích akcí automobilek uvedených v seznamu RAPEX má statut dobrovolná, jedná se o krok, který učinila sama automobilka a nečekala, jestli si dozorový orgán závady všimne a zasáhne. Ty, které na takový krok v tichosti čekají, ze své vůle zpravidla nesvolávají a nebo vozy opravují potají pouze těm, kteří přijedou do autorizovaného servisu z jiného důvodu.

A to i přesto, že zákon č. 102/2001 Sb. ze dne 22. února 2001, o obecné bezpečnosti výrobků v § 5, odst. 6 uvádí: „Výrobce je povinen učinit opatření, která mu umožní být informován o bezpečnosti jím vyráběného výrobku i po jeho dodání na trh a do oběhu. Jestliže výrobce nebo distributor zjistí, že výrobek je nebezpečný, jsou povinni upozornit na tuto skutečnost spotřebitele a stáhnout nebezpečný výrobek z trhu a z oběhu.“

-RB-

Napsáno pro speciál časopisu Svět motorů – Technika 1/2017



Nejnovější svolávací akce

Mercedes-Benz-A-Class-2016-recall-e-call 20. 1. 2019

Mercedes-Benz A-Class (2016 - 2018)

  2016 - 2018
Software komunikačního modulu pro systém tísňového volání (eCall) je vadný. V důsledku toh ...
     43
Mercedes-Benz-B-Class-2016-recall-e-call 20. 1. 2019

Mercedes-Benz B-Class (2016 - 2018)

  2016 - 2018
Software komunikačního modulu pro systém tísňového volání (eCall) je vadný. V důsledku toh ...
     48
Mercedes-Benz-C-Class-2016-recall-e-call 20. 1. 2019

Mercedes-Benz C-Class (2016 - 2018)

  2016 - 2018
Software komunikačního modulu pro systém tísňového volání (eCall) je vadný. V důsledku toh ...
     44
Mercedes-Benz-E-Class-2017-recall-e-call 20. 1. 2019

Mercedes-Benz E-Class (2016 - 2018)

  2016 - 2018
Software komunikačního modulu pro systém tísňového volání (eCall) je vadný. V důsledku toh ...
     27
Mercedes-Benz-S-Class-2018-recall-e-call 20. 1. 2019

Mercedes-Benz S-Class (2016 - 2018)

  2016 - 2018
Software komunikačního modulu pro systém tísňového volání (eCall) je vadný. V důsledku toh ...
     25
Dacia-Duster-2018-recall-battery 20. 1. 2019

Dacia Duster (2018)

  11. 6. 2018 - 14. 6. 2018
Plusová svorka 12V baterie automobilu je nesprávně svařená. To by mohlo znemožnit nastartován ...
     49
Dacia-Sandero-2018-recall-battery 20. 1. 2019

Dacia Sandero (2018)

  11. 6. 2018 - 14. 6. 2018
Plusová svorka 12V baterie automobilu je nesprávně svařená. To by mohlo znemožnit nastartován ...
     28
Dacia-Logan-2018-recall-battery 20. 1. 2019

Dacia Logan (2018)

  11. 6. 2018 - 14. 6. 2018
Plusová svorka 12V baterie automobilu je nesprávně svařená. To by mohlo znemožnit nastartován ...
     22

Alfa Romeo | Alpina | Aston Martin | Audi | Bentley | BMW | Bugatti | Buick | Cadillac | Chevrolet | Chrysler | Citroën | Dacia | Daewoo | Dodge | Ferrari | Fiat | Ford | GMC | Honda | Hummer | Hyundai | Infiniti | Jaguar | Jeep | Kia | Lamborghini | Lancia | Land Rover | Lexus | Lotus | Maserati | Maybach | Mazda | Mercedes-Benz | MG | Mini | Mitsubishi | Morgan | Nissan | Opel | Peugeot | Pontiac | Porsche | Renault | Rolls Royce | Rover | Saab | Seat | Smart | SsangYong | Subaru | Suzuki | Škoda | Tesla | Toyota | Volkswagen | Volvo |
1986 | 1987 | 1988 | 1989 | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018
Weekly overview reports of RAPEX notifications, published free of charge in English on http://ec.europa.eu/rapex, © European Union, 2005 – 2019
Poprvé zveřejněno v angličtině v rámci Týdenního přehledu notifikací RAPEX Generálním ředitelstvím pro zdraví a ochranu spotřebitele Evropské komise na oficiální stránce Evropské unie "Europa" prostřednictvím Rychlého výstražného systému EU pro nepotravinářské spotřebitelské výrobky (RAPEX) http://ec.europa.eu/rapex © European Union, 2005 - 2019 Oficiální kontaktní místa členských zemí a zemí EFTA-EEA poskytují informace v těchto týdenních přehledech. Podle ustanovení Přílohy II.10 ke směrnici o všeobecné bezpečnosti výrobků (2001/95/ES) nese odpovědnost za informaci notifikující strana. Komise nepřebírá žádnou zodpovědnost za přesnost poskytnutých informací. Český překlad: © Svolávačky.cz, 2016 - 2019. Odpovědnost za překlad nesou Svolávačky.cz