V září 2017 bylo vyhlášeno 18 svolávacích akcí, které se dotkly 28 modelů 14 značek. Nejvíce svolávala automobilka BMW (3x) a Fiat s Fordem (2x). Citroën, Hyundai, Land Rover, Lancia, Maserati, Mercedes, Peugeot, Renault, Seat, Smart a Toyota měli po jedné svolávací akci. Nejstarší svolávané vozy jsou z roku 2011 (BMW) a 2012 (Ford).
V srpnovém přehledu svolávacích akcí jsme psali o častém výskytu nebezpečných závad u trojice příbuzných dodávek a mikrobusů prodávaných pod značkami Peugeot, Citroën a Toyota. Hned na začátku září je tu další svolávačka na modely Spacetourer, Jumpy, Traveller, Expert i ProAce. Závada s pořadovým číslem 9 se týká relé startéru, které může způsobit samovolné startování a nechtěný pohyb vozidla. Kdo by měl zájem o ucelený přehled všech dosavadních průšvihů těchto ve Francii montovaných dodávek, může se podívat například na Peugeot Expert. U všech ostatních sourozenců je to jako přes kopírák.
Hyundai příliš závad do systému Rapex nehlásí. Když je ale průšvih velký, musí i on s pravdou ven. Už v loňském roce svolával modely Tucson kvůli vadnému zámku přední kapoty. Hrozilo, že se kapota za jízdy otevře a zabrání řidiči ve výhledu. Kvůli stejnému problému je v září 2017 vyhlášena další svolávací akce, tentokrát pro modely Santa Fe a Grand Santa Fe z let 2013 až 2016.
Tři svolávací akce mělo v září BMW. M6 (Coupé i Cabrio) a řada X3 z let 2011 a 2012 mají špatně svařené pouzdro inflátoru předního airbagu a jeho úlomky mohou smrtelně zranit cestující. Řada 5 a 6 Gran Turismo z ledna až září 2017 mohou mít vadné zámky bezpečnostních pásů a u letošních letních modelů X1 se může rozpojit konektor na převodovce, což by znamenalo samovolné vyřazení na neutrál a konec výletu.
Požáry
Range Rover Velar se vyrábí teprve pár měsíců, ale nevyhnuly se mu zděděné závady jeho starších příbuzných. U těch, které pohání stejný dvoulitrový diesel jako Range Rover Sport, může zpětným potrubím unikat nafta s rizikem požáru. Požár hrozí i u Maserati Ghibli, Levante a Quattroporte. V tomto případě je ale na vině nesprávně nainstalovaná kabeláž sedadla a tak by nehořelo v motorovém prostoru jako u Land Roveru, ale přímo v luxusním interiéru.
Ford svolával v září hned dvakrát model Kuga. Poprvé také kvůli hrozícímu požáru při aktivaci přepínače bezpečnostních pásů a podruhé kvůli možnému zablokování bočního a kolenního airbagu. V tomhle průšvihu se s Kugou vezou i C-Max a Focus.
Dvě svolávačky vyhlásil i Fiat. U loňského Punta Van je špatně zalisovaný předpínač bezpečnostního pásu a na dodávky Ducato z letošního března až června byly při výrobě montovány nesprávné sady pneumatik. Koncernově zpřízněná Lancia má u modelu Ypsilon problémy se špatně svařenou úchytkou dětské sedačky Isofix na pravém zadním sedadle.
Koncern Volkswagen zastupuje v zářijovém přehledu značka Seat. Od konce ledna až do půlky července letošního roku někdo na výrobní lince modelu Ibiza špatně utahoval šroub na tyči řízení. Výsledkem může být, že se vozidlo náhle vydá jiným směrem, než jeho řidič zamýšlel.
Ani Mercedes-Benz v zářijovém přehledu nechybí. U třídy E z let 2016 – 2017 nemusí v případě kolize správně fungovat zadní předpínače bezpečnostních pásů. Smarty Fortwo i Forfour s rokem výroby 2014 a 2015 musí zase do servisu kvůli nežádoucímu prodlužování lanka ruční brzdy.
-rb-
Aktuálně 5163 svolávaček