V březnu 2017 se v databázi nebezpečných výrobků Rapex objevilo 26 svolávacích akcí 15 automobilek, které postihly 55 modelů. Neobjevila se tu servisní akce automobilky Škoda, protože závada na převodovce DSG přímo neohrožuje bezpečnost, ani životy cestujících. Pro úplnost jsme ji však do našeho přehledu zahrnuli.
První březnový report o nebezpečných výrobcích nepotravinářského charakteru nebyl zřejmě úplně šťastně načasován. Na začátku měsíce získal Peugeot 3008 v Ženevě titul Auto roku a vzápětí na to se v seznamu objevily jeho další dvě svolávačky. První kvůli netěsnosti palivové hadice s rizikem požáru se týkala aut vyrobených mezi dubnem a listopadem 2016, druhá svolává auta z května až října loňského roku. Kvůli špatně zajištěnému čepu pantu mohou na pasažera vypadnout celé dveře. Ještě že se nic podobného nestalo členům odborné poroty.
Rekordmany únorového přehledu byly dodávky Toyota ProAce a Peugeot Expert se sedmi závadami v jedné svolávací akci. Na to, aby se tu objevil i jejich třetí sourozenec Citroen Jumpy jsme nemuseli čekat tak dlouho. Stejná továrna, stejné závady. Když jsme zveřejnili tuto svolávačku na FB stránce anglické verze našeho webu, ozval se nám jakýsi Daniel W., technik Citroenu kdesi ve Skotsku. „Ani mi nemluvte, čekají mě jich stovky a každý z nich zabere osm hodin!“ čílil se v soukromé zprávě. A to závad tehdy bylo teprve šest 🙂
Také Mercedes Citan figuroval v únorovém přehledu svolávacích akcí a v březnovém ho najdeme znovu. Na trubce sloupku řízení se mohou vyskytovat trhliny a při nehodě hrozí těžké poranění řidiče. To se týká aut vyrobených v listopadu a prosinci 2016. Sejít se to může i s další závadou a při nehodě může vycestovat dokonce i motor. S nezajištěnými šrouby jeho uchycení vyjížděly Citany z francouzské továrny MCA od května 2015 do prosince 2016.
Po měsíci se do seznamu vrací i Ford Ranger. Pružina západky zadního opěradla může prasknout a opěradlo nebude držet ve správné poloze. Týká se modelů z let 2013 – 2015. V létě 2016 vyráběné Fiaty Ducato není radno příliš zatěžovat. Listová pera zadní nápravy byla vyrobena z nekvalitního materiálu a mohla by prasknout. U menší dodávky Fiat Talento z roku 2016 zase nemusí vydržet upevňovací háky v nákladovém prostoru.
» Přečtěte si také: Jsou tu všechny svolávací akce?
Zase ty airbagy
BMW svolává kvůli airbagům další auta, tentokrát z let 1999 – 2003. Týká se řady 3, 5 a X5, u kterých byl nafukovač airbagu vystavován vysokým teplotám nebo velké vlhkosti. Hrozí exploze a smrtelné zranění posádky. Airbag u BMW X1 z roku 2016 nemá při nehodě příliš šancí ukázat, že je v pořádku. I kdyby se aktivoval správně, špatně obrobené otevírací štěrbiny ho nepustí ven.
Špatná směs chemických složek v inflátoru airbagu může za další svolávací akci Peugeotu 508 ze srpna a září 2016. Stejný problém mají Toyoty Corolly 2001 – 2004 a Hondy Accord, CR-V, City, Civic, Jazz, Legend a Ridgeline z let 2008 – 2010. Rozdíly ve směsi aktivátorů airbagů a předpínačů pásů volají do servisů i Audi A1, A4, A5, A6, A7, A8, Q5 a Q7 z druhé poloviny roku 2016 a také Infiniti Q30 a QX30, stejně jako Citroen C3 Picasso ze září a října 2016.
Kvůli airbagům svolává už podruhé v tomto roce i Volvo. Tentokrát jsou na vině šrouby upevňující postranní rolety, které se mohou ulomit. Týká se typů S90, V90 a XC90 modelového roku 2017. U Jeepu Wrangler z let 2006 – 2010 mohou za hrozící selhání airbagů nečistoty na koncových kontaktech sloupku řízení.
Problémy s palivem
O korodujících nádržích na plyn u Volkwagenu se už nějakou dobu ví a riziko jejich prasknutí hrozí stále. V březnu 2017 jsou svolávány modely Passat, Caddy a Touran EcoFuel z let 2010 – 2013. S palivem, i když tím klasickým, souvisí i svolávačka Jaguarů XF vyrobených v prosinci 2016. Jejich práh by mohl být z vnitřní strany naprasklý a mohl by poškodit palivové vedení pod podlahou. Prasknout může i spojka palivové hadice u Mazdy 3 z roku 2015.
» Přečtěte si také: 25% aut zůstane po svolávací akci neopraveno
Neutažené šrouby
Do klubu „neutahovačů šroubů“ se v březnu přidal i Volkswagen. Svolávány jsou Golf, Passat, Tiguan, Touran, Sharan a Touareg ze září až prosince 2016, u kterých mohou upadávat kola. U Citroenu DS5 pro tentokrát kola drží, ale od května do října 2016 se pořádně neutahovalo na spojovačce řízení. U Mercedesu zůstaly pro změnu volné šrouby upevňující horní rameno přední nápravy. Týká se modelů GL, GLE a M z ledna 2016. U E-Classe z let 2014 – 2016 mohou selhat stěrače, protože jejich kabeláž je vedena příliž blízko pákového mechanismu a může se o něj prodřít.
Jak jsme psali již v úvodu, svolávačku měla v březnu 2017 i Škoda Auto. Tisková mluvčí sice tvrdila, že je to jenom servisní kampaň a žádná svolávací akce, ale automobilka na přehrání softwaru převodovky majitele aut se sedmistupňovou dvouspojkou DSG pro jistotu do servisů aktivně svolávala. Konkrétně majitele modelů Fabia, Rapid, Roomster, Octavia, Superb a Yeti z let 2013 – 2015.
-rb-





Aktuálně 5193 svolávaček