Odstranění nelegálního softwaru také u velkých dieselů Audi s normou Euro 6 (týden 33/21)


Svolávací akce tohoto týdne:
– Audi – nelegální software
– Hyundai Ioniq – riziko požáru
– Mazda 3 – logo na volantu
– Subaru XV – zadní stabilizátor


Čtyři svolávací akce pro 10 modelů čtyř značek byly vyhlášeny přes Rapex ve 33. týdnu 2021.

Po jedné akci mají automobilky Audi, Hyundai, Mazda a Subaru.

Odstranění nelegálního softwaru ke snížení emisí u dieselových motorů koncernu Volkswagen, známé jako „Dieselgate“, probíhá už od roku 2015. Od listopadu 2018 jsou svolávány i velké motory V6 TDI a V8 TDI. Zatímco původní problém se týkal motorů s normou Euro 5, větší diesely by měly plnit normu Euro 6. V Rapexu se svolávací akce znovu objevila tento týden a jako ohlašující země je uvedena Francie.

Pojďme si při této příležitosti krátce připomenout, kterých značek a motorů se akce „Dieselgate“ týká a jak se záležitost vyvíjela v čase.

VW / Audi / Seat / Škoda s motory EA189

V září 2015 vyšlo najevo, že VW použil nelegální software k manipulaci s naměřenými hodnotami emisí u více než deseti milionů vozů s dieselovým motorem EA189 po celém světě. Softwarová manipulace se týká vozidel všech koncernových značek (VW, Audi, Škoda, Seat) se vznětovými motory o objemu 1,2 a 1,6 litru a 2,0 litru TDI řady EA189 s emisní normou Euro 5.



VW 3,0 l TDI Euro 6

V listopadu 2017 nařídil německý Spolkový úřad pro motorovou dopravu (KBA) svolávací akci pro VW Touareg II (kód akce 23Y3) z důvodu nepřípustné manipulace se softwarem. Poprvé se týkala motoru TDI 3,0 litru s normou Euro 6 z modelových let 2014 až 2017.

Audi s motory V6 a V8 TDI

Další svolávačku nařídil KBA v listopadu 2018 pro několik stovek tisíc vozidel s motory V6 a V8 TDI Euro 6 (2.7 TDI, 3.0 TDI, 4.2 TDI) s interním kódem 23X6. Právě na tu upozornily přes Rapex francouzské úřady tento týden a týká se modelů A4, A5, A6, A7, A8, Q5 a Q7 od modelového roku 2009 – viz tabulka níže.

Porsche Cayenne a Macan

V květnu 2018 nařídil KBA kvůli nelegálnímu softwaru svolání přibližně 60 000 naftových vozů modelů Macan (kód AJ07) a Cayenne (kód AH09). Postižené modely jsou rovněž vybaveny motorem V6 TDI o objemu 3,0 litru.

Týká se problém mého vozidla?

Jestli se aktualizace softwaru týká i vašeho vozidla, zjistíte zadáním VIN kódu na webových stránkách výrobce.


Hyundai, Mazda, Subaru

Další svolávací akce tohoto týdne se týkají rizika požáru u elektomobilu Hyundai Ioniq, špatně upevněného zadního stabilizátoru u více než 600.000 SUV Subaru XV a možného zranění od loga na volantu u Mazdy 3 první generace. O tomto problému u více než čtvrt milionu aut jsme psali v samostatném článku: Úlomky loga na volantu 264.000 vozů Mazda3 mohou zranit posádku

Podrobnosti ke svolávacím akcím tohoto týdne najdete v tabulce níže.




Svolávací akce 33. týdne 2021

Make, Model (years)Problem
Audi A4 (2010 – 2017)Vozidla jsou vybavena řídicím softwarem, který příslušné orgány považují za nepovolený.
Audi A5 (2011 – 2016)Vozidla jsou vybavena řídicím softwarem, který příslušné orgány považují za nepovolený.
Audi A6 (2010 – 2018)Vozidla jsou vybavena řídicím softwarem, který příslušné orgány považují za nepovolený.
Audi A7 (2010 – 2018)Vozidla jsou vybavena řídicím softwarem, který příslušné orgány považují za nepovolený.
Audi A8 (2009 – 2018)Vozidla jsou vybavena řídicím softwarem, který příslušné orgány považují za nepovolený.
Audi Q5 (2014 – 2017)Vozidla jsou vybavena řídicím softwarem, který příslušné orgány považují za nepovolený.
Audi Q7 (2010 – 2018)Vozidla jsou vybavena řídicím softwarem, který příslušné orgány považují za nepovolený.
Hyundai Ioniq EV (2018 – 2020)V lithium-iontové baterii může dojít k vnitřnímu zkratu. To by mohlo zvýšit riziko požáru.
Mazda 3 (2003 – 2006)Plastové logo na krytu modulu airbagu na volantu může časem zkřehnout.
Subaru XV (2017 – 2019)Zadní stabilizátor může být nedostatečně upevněn a může se oddělit.

-rb-


Kam dál?



Tip: Neplatíte zbytečně moc za povinné ručení nebo havarijní pojistku?


Source: Weekly overview reports of RAPEX notifications, published free of charge in English on http://ec.europa.eu/rapex, © European Union, 2005 – 2022
Poprvé zveřejněno v angličtině v rámci Týdenního přehledu notifikací RAPEX Generálním ředitelstvím pro zdraví a ochranu spotřebitele Evropské komise na oficiální stránce Evropské unie "Europa" prostřednictvím Rychlého výstražného systému EU pro nepotravinářské spotřebitelské výrobky (RAPEX) http://ec.europa.eu/rapex © European Union, 2005 - 2022 Oficiální kontaktní místa členských zemí a zemí EFTA-EEA poskytují informace v těchto týdenních přehledech. Podle ustanovení Přílohy II.10 ke směrnici o všeobecné bezpečnosti výrobků (2001/95/ES) nese odpovědnost za informaci notifikující strana. Komise nepřebírá žádnou zodpovědnost za přesnost poskytnutých informací. Český překlad: © Svolávačky.cz, 2016 - 2022. Odpovědnost za překlad nesou Svolávačky.cz. V případě nesouladu je rozhodující anglické znění.
Zveřejňováno na základě mezinárodní licence Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)