Která auta mají nejčastěji stočený tachometr? Němci a Škodovka v top 15


Koupě ojetého auta je vždy o hledání a kompromisu. Vedle stáří vozu rozhoduje o jeho stavu i počet najetých kilometrů a pravidelná údržba. Pokud je tachometr stočený, většinou to pro kupujícího znamená zaplacení vyšší ceny, než je skutečná hodnota vyhlédnutého auta.

Prvním problémem už ale může být udávaný rok výroby. V technickém průkazu vozidla je uváděno pouze datum první registrace, které se může od data výroby lišit až o dva roky. Píšeme o tom v tomto článku.

Počet najetých kilometrů by pak měl odrážet stav a opotřebení každého vozu. U aut se stočeným tachometrem vás nejspíš čekají nepředvídatelné dodatečné provozní náklady. Zároveň si můžete koupit „černého Petra“, kterého se v budoucnu budete těžko zbavovat a při následném prodeji budete opět tratit.

✅ TOP 15 aut s nejčastěji stočenými tachometry

Společnost carVertical prověřuje historii automobilů na základě jejich VIN kódů a ze své vlastní rozsáhlé databáze „vytáhla“ auta s nejčastěji stočeným tachometrem. Za posledních 12 měsíců (říjen 2019 až říjen 2020) analyzovala více než půl milionu údajů. Data pocházejí z různých trhů po celém světě včetně České republiky, Polska, Rumunska, Maďarska, Francie, Slovinska, Slovenska, Lotyšska, Bulharska, Ukrajiny, Srbska, Německa, Chorvatska, Ruska a USA.

Následující graf ukazuje, že nejčastěji byly v hodnoceném období odhaleny stočené tachometry na německých vozech. Zároveň je patrné, že automobily prémiového segmentu mají „umazané kilometry“ mnohem častěji, než vozy nižších tříd. Prvních šest pozic patří modelům automobilky BMW. U BMW řady 5, 7 a X5 byl odhalen stočený tachometr zhruba u třetiny ověřovaných aut. Následují modely značek Audi, VW a Mercedes v rozmezí 7-10 % problematických vozů. Škoda Superb a Octavia mají podle carVertical stočené tachometry v 6,3% případů.

Porovnání podle roku výroby

Z údajů studie carVertical je zřejmé, že častěji bývají stáčena starší auta prémiové třídy. U BMW se jedná o vozy ve stáří 10 – 15 let, zatímco u Mercedesu třídy E jsou to auta vyrobená v letech 2002 – 2004. U ostatních vozů se většinou jedná o modely novější. Například Volkswagen Passat, Škoda Superb a Škoda Octavia jsou nejčastěji stáčeny během prvního desetiletí svého života.

% stočenýchModel autaDieselBenzinRoky výroby
34,0%BMW řady 777,7%22,3%2009, 2010, 2011
29,5%BMW X581,3%18,7%2008, 2011, 2012
27,5%BMW řady 585,3%14,7%2010, 2011, 2012
21,0%BMW řady 366,7%33,3%2005, 2007, 2008
17,1%BMW X374,7%25,3%2007, 2011, 2013
16,2%BMW řady 172,4%27,6%2006, 2008, 2009
10,1%Audi A697,5%2,5%2006, 2007, 2012
7,9%VW Touareg98,0%2,0%2008, 2011, 2013
6,9%Audi A593,5%6,5%2008, 2010, 2011
6,7%Mercedes E97,4%2,6%2002, 2003, 2004
6,7%VW Passat91,2%8,8%2006, 2010, 2016
6,3%Škoda Superb96,0%4,0%2010, 2015, 2017
6,3%Audi A491,6%8,4%2008, 2009, 2013
6,3%Škoda Octavia89,2%10,8%2011, 2012, 2014
6,1%VW Transporter90,5%9,5%2004, 2008, 2012

✅ Srovnání podle typu paliva

Dieselové vozy mají většinou více najeto a prostor pro úpravu stavu tachometru je tu tedy větší. Vozy ze západoevropských zemí mívají často na kontě i přes 300 000 kilometrů. Většina z nich obvykle končí v zemích východní Evropy a po stočení tachometru se může jejich hodnota podvodně zvýšit o desítky tisíc korun.

Zajímavé je, že diesely svádějí k umazávání kilometrů mnohem častěji. Například stočené modely Audi A6, Volkswagen Touareg a Mercedes-Benz třídy E, jsou téměř všechny dieselové. Benzínových variant je jen pár procent. Obecně se tedy dá říci, že menší riziko podvodu s tachometrem vám hrozí při koupi auta se zážehovým motorem. Přesto se ale vyplatí si nechat prověřit historii i u nich.


Ověřit historii vozidla


✅ Srovnání podle zemí

Nejčastěji lze podvody s počtem ujetých kilometrů zaznamenat ve střední a východní Evropě. Například každé desáté auto v Rumunsku a Lotyšsku má pravděpodobně stočený tachometr. Česká republika je s necelými osmi procenty vysoko nad průměrem, narozdíl od Slovenska, kde je počet „cinknutých“ ojetin zhruba poloviční. Ani koupě z Německa není úplně bez rizika a pravděpodobnost, že má auto stočený tachometr, je tu 2x vyšší než ve Francii.

Zdroj: carvertical.com


Kam dál?




Source: Weekly overview reports of RAPEX notifications, published free of charge in English on http://ec.europa.eu/rapex, © European Union, 2005 – 2020
Poprvé zveřejněno v angličtině v rámci Týdenního přehledu notifikací RAPEX Generálním ředitelstvím pro zdraví a ochranu spotřebitele Evropské komise na oficiální stránce Evropské unie "Europa" prostřednictvím Rychlého výstražného systému EU pro nepotravinářské spotřebitelské výrobky (RAPEX) http://ec.europa.eu/rapex © European Union, 2005 - 2020 Oficiální kontaktní místa členských zemí a zemí EFTA-EEA poskytují informace v těchto týdenních přehledech. Podle ustanovení Přílohy II.10 ke směrnici o všeobecné bezpečnosti výrobků (2001/95/ES) nese odpovědnost za informaci notifikující strana. Komise nepřebírá žádnou zodpovědnost za přesnost poskytnutých informací. Český překlad: © Svolávačky.cz, 2016 - 2020. Odpovědnost za překlad nesou Svolávačky.cz. V případě nesouladu je rozhodující anglické znění.
Zveřejňováno na základě mezinárodní licence Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)