Koupě ojetého auta je vždy o hledání a kompromisu. Vedle stáří vozu rozhoduje o jeho stavu i počet najetých kilometrů a pravidelná údržba. Pokud je tachometr stočený, většinou to pro kupujícího znamená zaplacení vyšší ceny, než je skutečná hodnota vyhlédnutého auta.
Prvním problémem už ale může být udávaný rok výroby. V technickém průkazu vozidla je uváděno pouze datum první registrace, které se může od data výroby lišit až o dva roky. Píšeme o tom v tomto článku.
Počet najetých kilometrů by pak měl odrážet stav a opotřebení každého vozu. U aut se stočeným tachometrem vás nejspíš čekají nepředvídatelné dodatečné provozní náklady. Zároveň si můžete koupit „černého Petra“, kterého se v budoucnu budete těžko zbavovat a při následném prodeji budete opět tratit.
✅ TOP 15 aut s nejčastěji stočenými tachometry
Společnost carVertical prověřuje historii automobilů na základě jejich VIN kódů a ze své vlastní rozsáhlé databáze „vytáhla“ auta s nejčastěji stočeným tachometrem. Za posledních 12 měsíců (říjen 2019 až říjen 2020) analyzovala více než půl milionu údajů. Data pocházejí z různých trhů po celém světě včetně České republiky, Polska, Rumunska, Maďarska, Francie, Slovinska, Slovenska, Lotyšska, Bulharska, Ukrajiny, Srbska, Německa, Chorvatska, Ruska a USA.
Následující graf ukazuje, že nejčastěji byly v hodnoceném období odhaleny stočené tachometry na německých vozech. Zároveň je patrné, že automobily prémiového segmentu mají „umazané kilometry“ mnohem častěji, než vozy nižších tříd. Prvních šest pozic patří modelům automobilky BMW. U BMW řady 5, 7 a X5 byl odhalen stočený tachometr zhruba u třetiny ověřovaných aut. Následují modely značek Audi, VW a Mercedes v rozmezí 7-10 % problematických vozů. Škoda Superb a Octavia mají podle carVertical stočené tachometry v 6,3% případů.
Porovnání podle roku výroby
Z údajů studie carVertical je zřejmé, že častěji bývají stáčena starší auta prémiové třídy. U BMW se jedná o vozy ve stáří 10 – 15 let, zatímco u Mercedesu třídy E jsou to auta vyrobená v letech 2002 – 2004. U ostatních vozů se většinou jedná o modely novější. Například Volkswagen Passat, Škoda Superb a Škoda Octavia jsou nejčastěji stáčeny během prvního desetiletí svého života.
% stočených | Model auta | Diesel | Benzin | Roky výroby |
---|---|---|---|---|
34,0% | BMW řady 7 | 77,7% | 22,3% | 2009, 2010, 2011 |
29,5% | BMW X5 | 81,3% | 18,7% | 2008, 2011, 2012 |
27,5% | BMW řady 5 | 85,3% | 14,7% | 2010, 2011, 2012 |
21,0% | BMW řady 3 | 66,7% | 33,3% | 2005, 2007, 2008 |
17,1% | BMW X3 | 74,7% | 25,3% | 2007, 2011, 2013 |
16,2% | BMW řady 1 | 72,4% | 27,6% | 2006, 2008, 2009 |
10,1% | Audi A6 | 97,5% | 2,5% | 2006, 2007, 2012 |
7,9% | VW Touareg | 98,0% | 2,0% | 2008, 2011, 2013 |
6,9% | Audi A5 | 93,5% | 6,5% | 2008, 2010, 2011 |
6,7% | Mercedes E | 97,4% | 2,6% | 2002, 2003, 2004 |
6,7% | VW Passat | 91,2% | 8,8% | 2006, 2010, 2016 |
6,3% | Škoda Superb | 96,0% | 4,0% | 2010, 2015, 2017 |
6,3% | Audi A4 | 91,6% | 8,4% | 2008, 2009, 2013 |
6,3% | Škoda Octavia | 89,2% | 10,8% | 2011, 2012, 2014 |
6,1% | VW Transporter | 90,5% | 9,5% | 2004, 2008, 2012 |
✅ Srovnání podle typu paliva
Dieselové vozy mají většinou více najeto a prostor pro úpravu stavu tachometru je tu tedy větší. Vozy ze západoevropských zemí mívají často na kontě i přes 300 000 kilometrů. Většina z nich obvykle končí v zemích východní Evropy a po stočení tachometru se může jejich hodnota podvodně zvýšit o desítky tisíc korun.
Zajímavé je, že diesely svádějí k umazávání kilometrů mnohem častěji. Například stočené modely Audi A6, Volkswagen Touareg a Mercedes-Benz třídy E, jsou téměř všechny dieselové. Benzínových variant je jen pár procent. Obecně se tedy dá říci, že menší riziko podvodu s tachometrem vám hrozí při koupi auta se zážehovým motorem. Přesto se ale vyplatí si nechat prověřit historii i u nich.
✅ Srovnání podle zemí
Nejčastěji lze podvody s počtem ujetých kilometrů zaznamenat ve střední a východní Evropě. Například každé desáté auto v Rumunsku a Lotyšsku má pravděpodobně stočený tachometr. Česká republika je s necelými osmi procenty vysoko nad průměrem, narozdíl od Slovenska, kde je počet „cinknutých“ ojetin zhruba poloviční. Ani koupě z Německa není úplně bez rizika a pravděpodobnost, že má auto stočený tachometr, je tu 2x vyšší než ve Francii.
Zdroj: carvertical.com
Kam dál?
- TÜV Report 2021 – Škoda průměrná, Dacia je průšvih, Hyundai v top10
- 19 nejméně spolehlivých aut v roce 2020 podle ADAC
- Rekordních 380 svolávacích akcí automobilek v roce 2019
- Těchto 11 aut mělo nejvíc svolávacích akcí v roce 2019
- Kterých 10 svolávacích akcí roku 2019 vás nejvíc zajímalo?
- 25% aut zůstane po svolávací akci neopraveno
- Týdenní přehledy svolávacích akcí