Nemilostrdné statistiky: Auta jsou stále horší a horší, svolávacích akcí přibývá


Podle nejnovější statistiky se počet svolávacích akcí automobilek během posledních deseti let zvýšil přibližně šestkrát.

V letech 2011-2020 muselo v USA neplánovaně do servisu 331 milionů automobilů. V Evropě není situace o mnoho lepší.

Závěry vycházejí ze studie Trendy svolávacích akcí světových výrobců automobilů v dlouhodobém srovnání (2011-2021), kterou zveřejnilo Centrum automobilového managementu (CAM) sídlící v německém Bergisch Gladbachu. Jako referenční trh si vybralo USA, ale nárůst počtu svolávaček lze pozorovat i v Německu, potažmo v celé Evropě.



V roce 2020 bylo v USA svoláváno 30,3 milionu vozů. V první polovině roku 2021 to už bylo více než 18,6 milionu, což znamená, že poměr počtu svolávaných vozů k počtu nových registrací je opět nadprůměrně vysoký. V roce 2020 byl tento koeficient 208 procent, v první polovině roku 2021 se zvýšil na 227 procent.

V Německu 6x více

Jako referenční trh pro Evropu může být bráno Německo, kde bylo v roce 2011 svoláváno 563.000 aut, zatímco v roce 2020 už jich byly více než tři miliony – viz tabulka níže. Na webu Svolávačky.cz sice nesledujeme počty svolávaných vozů, ale i počty svolávacích akcí mají za poslední roky vzestupnou tendenci. Přesvědčit se můžete v naší sekci Roční přehledy, kde máme data od roku 2017. Bilanci za rok 2021 zveřejníme krátce po Novém roce. Přihlašte se k odběru našeho Newsletteru, ať to nepropásnete 😉 Nebo se podívejte hned na svolávačky podle značek a modelů.



Důvody svolávacích akcí

Ředitel CAM, profesor Stefan Bratzel je považován za jednoho z nejrenomovanějších odborníků v oboru a uvádí celou řadu možných příčin těchto problémů:

  • Technická složitost se za posledních 20 let nesmírně zvýšila. Komfortní prvky a bezpečnostní systémy vedou k větší náchylnosti k chybám.
  • Vysoký konkurenční tlak nutí výrobce automobilů uvádět na trh nové modely nebo jejich deriváty ve stále kratším čase.
  • Přesun vývoje a výroby na globální dodavatele ztěžuje výrobci kontrolu kvality procesů.
  • Zvýšený tlak na náklady, který se přenáší na dodavatele, představuje riziko snížení kvality výrobků.
  • Modulární a společné platformy dílů vedou k většímu rozšíření vad mezi různými modely.

Přibližně 27 % všech bezpečnostních nedostatků v roce 2020 se týkalo ochrany cestujících. Závady na pohonném ústrojí tvořily asi 21 % svolávacích akcí, problémy s karoserií byly důvodem cca 20 procent kampaní. Následovaly závady na elektroinstalaci a elektronice (14 procent) a nedostatky na brzdových systémech (10 procent). Problémy se softwarem hrály roli v 7 procentech případů.

Banán také dozraje až cestou k zákazníkovi

Příčinou rostoucího počtu svolávacích akcí může být podle profesora Bratzela i fakt, že se nové vozy dostávají na trh v nedokončené stavu a jejich vývoj pokračuje až když jsou v rukou zákazníků.

„Výrobní proces některých automobilových společností připomíná ‚banánový vývoj‚, tedy že výrobek nedozraje, dokud se nedostane k zákazníkovi. To majitele aut často obtěžuje a může to vést ke zranění osob a škodám na majetku. Výrobce to také stojí ve střednědobém a dlouhodobém horizontu mnoho peněz a poškozuje to jejich image,“ říká profesor Stefan Bratzel.

Situace v USA však podle něj není přímo srovnatelná se situací v Evropě. Americký trh je významným ukazatelem kvality výrobků automobilových společností vzhledem k objemu prodeje, poměrně přísným bezpečnostním předpisům a především vysokému riziku soudních sporů. Svolávání vozidel je často vyvoláno stížnostmi, např. od jejich majitelů, kteří je hlásí přímo Národnímu úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA). Pokud výrobce nesplní svou oznamovací povinnost nebo svolávací akci odkládá, hrozí mu přísné sankce a také žaloby v řádech milionů dolarů. Obecný trend zvyšujícího se počtu svolávacích akcí však podle závěrů studie platí celosvětově.



Tabulka: Počty svolávaných vozů v Německu (2011 – 2020)

RokPočet svolávaných aut
2011563 000
2012824 000
2013770 000
20141,5 milionu
20151,5 milionu
20162,3 milionu
20172,9 milionu
20183,5 milionu
20192,7 milionu
20203,0 milionu

Zdroj: auto-institut.de, bild.de


Kam dál?



Co by měl udělat majitel?

Pokud si myslíte, že by se svolávací akce mohla týkat vašeho vozu, měli byste se obrátit na nejbližší autorizovaný servis a požádat o bližší informace. Po nahlášení VIN kódu vozidla zjistíte, zda se na vašem autě závada vyskytuje, či zda již byla vyřešena předchozím majitelem v případě, že se jedná o vůz koupený "z druhé ruky". Použít můžete náš vzorový text žádosti a vyhledávač servisů jednotlivých značek.

Jestli máte zájem o detailnější prověření – jako například skutečný rok výroby, servisní historie, záznamy o poškození a další údaje z historie vozu, doporučujeme systém Autotracer.

Ověřit historii vozidla




Source: Weekly overview reports of RAPEX notifications, published free of charge in English on http://ec.europa.eu/rapex, © European Union, 2005 – 2023
Poprvé zveřejněno v angličtině v rámci Týdenního přehledu notifikací RAPEX Generálním ředitelstvím pro zdraví a ochranu spotřebitele Evropské komise na oficiální stránce Evropské unie "Europa" prostřednictvím Rychlého výstražného systému EU pro nepotravinářské spotřebitelské výrobky (RAPEX) http://ec.europa.eu/rapex © European Union, 2005 - 2023 Oficiální kontaktní místa členských zemí a zemí EFTA-EEA poskytují informace v těchto týdenních přehledech. Podle ustanovení Přílohy II.10 ke směrnici o všeobecné bezpečnosti výrobků (2001/95/ES) nese odpovědnost za informaci notifikující strana. Komise nepřebírá žádnou zodpovědnost za přesnost poskytnutých informací. Český překlad: © Svolávačky.cz, 2016 - 2023. Odpovědnost za překlad nesou Svolávačky.cz. V případě nesouladu je rozhodující anglické znění.
Zveřejňováno na základě mezinárodní licence Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)