Automobilka Volkswagen pustila do prodeje 6.700 předsériových a testovacích vozů, které předtím nemusely být správně upraveny pro běžný silniční provoz. Nyní nabízí majitelům zpětný odkup v rámci svolávací akce s kódem „01C5“ a „01C6“.
Nedávno jsme v seznamu Rapex objevili hlášení, ze kterého jsme nebyli příliš moudří. V Alertu A12/1685/18 bylo napsáno: „Automobily původně používané pro interní účely společnosti Volkswagen AG nemusely být před prodejem široké veřejosti správně upraveny. Existuje možnost, že některé bezpečnostní systémy těchto vozidel nejsou upraveny pro použití v běžném silničním provozu.“ Doplněna byla pouze zmínka, že se problém týká různých modelů vyrobených v období 30. 12. 2005 až 19. 9. 2017. Žádné bližší informace o počtu vozů ani konkrétních modelech nebyly uvedeny. Odložili jsme tedy zveřejnění a pátrali, co se za záhadným kódem „01C5“ skrývá.
Zjistili jsme, že svolávačka není jen evropská, ale celosvětová a například v USA se týká pouze vozů vyrobených v letech 2011 až 2016. Na stránkách vw.com je také uvedeno, že vozidla není možné opravit a jediným řešením je automobilkou vyhlášený program zpětného odkupu. Až do 31. března 2019 budou vozidla v USA vykupována za zvýhodněnou cenu, po tomto datu již bude zohledňován jejich stav a najeté kilometry.
- Sedačka VW Amarok může samovolně pojíždět kvůli skřípnutému kabelu (týden 36/19)
- Do Volkswagenu T6 Multivan může proniknout voda a způsobit zkrat a požár (týden 27/19)
- Další svolávačky Volkswagen
- Škoda Karoq a Seat Ateca se mohou samy rozjet při teplotě pod 5°C
Mezitím se na německém fóru motor-talk.de objevil příspěvek, ve kterém se majitel Phaetona podivuje nad tím, že autorizovaný servis nechce jeho vůz opravit, ale písemně mu nabízí jeho odkoupení. A přidávají se další.
Kauzy se chopil německý bulvární deník Der Spiegel a automobilka musela vydat jasné stanovisko. „V rámci interního šetření jsme zjistili, že v modelových letech 2006 až 2018 mohlo být celosvětově přibližně 6 700 vozidel uvedeno na trh ve stavu, který nemusí být v souladu se sériovým provedením,“ vyjádřil se k celé věci tiskový mluvčí automobilky. „Mohou to být modely, které byly používány pro experimentální a testovací účely a byly dodatečně vybaveny prototypovými částmi, které ještě nebyly schváleny. Mohlo by se ale také jednat o předsériová vozidla, která byla vystavena na různých autosalonech.“
„Nemáme k dispozici spolehlivou dokumentaci o tom, zda byly vozy po skončení testů uvedeny do původního sériového stavu,“ pokračuje mluvčí. „Nelze tedy určit konkrétní závadu a neexistuje jasně definovaná náprava. Z tohoto důvodu dostali dealeři pověření ke zpětnému odkupu vozidel.“
Pokud tedy máte jakýkoli Volkswagen vyrobený v období 30. prosince 2005 až 19. září 2017, pro jistotu se obraťte na nejbližší autorizovaný servis VW a zeptejte se, zda se svolávací akce s kódem „01C5“ nevztahuje i na vás. Jak na to, radíme zde.
-rb-
Aktualizace 11. 12. 2018
Na webu motor-talk.de, který kauzu detailně sleduje, se mezitím objevil z různých zdrojů sestavený seznam modelů, kterých se svolávací akce nejpravděpodobněji týká:
- CC
- Eos
- Golf, e-Golf, Golf Plus, Golf Cabrio, Golf Variant
- Passat, Passat Variant, US-Passat
- Phaeton
- Polo
- Scirocco
- Sharan
- Sportsvan
- Tiguan
- Touareg
- Touran
- Up, e-Up
Kam dál?
- Jaký je rozdíl mezi svolávací akcí a servisní kampaní?
- 25% aut zůstane po svolávací akci neopraveno
- Máte střešní panoramatické okno? Možná máte problém…
- BMW rozšiřuje svolávačku kvůli riziku požáru na 1,6 milionů aut
- Ověření svolávaček podle VIN
Aktuálně 5188 svolávaček