TÜV Report se v roce 2022 poprvé podrobněji zaměřil na čtyři v Německu populární elektromobily. Tesla dosáhla v tomto srovnání obzvláště špatných výsledků.
Pod drobnohled se dostaly v Německu populární elektrické modely BMW i3, Renault Zoe, Smart ForTwo Electric Drive (nyní EQ ForTwo) a Tesla Model S.
První podrobné srovnání výsledků technických kontrol TÜV ukazuje, že elektromobily po třech letech provozu obstály pouze průměrně. Nejčastěji se u nich objevovaly závady na brzdách, světlech a podvozku.
„Poprvé byl při technických kontrolách TÜV kontrolován dostatečný počet elektromobilů, aby bylo možné posoudit jejich technickou bezpečnost,“ říká Dr. Joachim Bühler, jednatel sdružení TÜV.
V nedávno zveřejněném TÜV Reportu 2022, který vychází ze statistik technických kontrol milionů vozů z německých silnic, najdeme v hodnocení dvou až tříletých osobních aut celkem 128 modelů (viz náš přehled: Nejlepší a nejhorší auta podle TÜV Report 2022) V tomto žebříčku nejsou čtyři zmiňované elektromobily uvedeny, protože se zatím v Německu neprodávaly ve významném počtu. Průměrný podíl klasických osobních aut se „závažnými závadami“ mezi dvou až tříletými vozidly činí 4,7 %. To znamená, že 47 z 1000 vozů neprojde napoprvé technickou kontrolou a musí být po opravě znovu přistaveny k opakované prohlídce.
Podívejme se, kam by se hodnocené elektromobily zařadily při srovnání s klasickými automobily.
* po kliknutí na název vozu se zobrazí i jeho svolávací akce
Pořadí | Značka/Model | Závady (%) | |
---|---|---|---|
34 | Smart EQ ForTwo | 3,5 | |
71 | BMW i3 | 4,7 | |
92 | Renault Zoe | 5,7 | |
126 | Tesla Model S | 10,7 |
Celá tabulka TÜV Report (2 – 3 roky)
Smart EQ ForTwo: nejmenší je v TÜV nejúspěšnější
Ze čtyř hodnocených elektromobilů dosáhl Smart fortwo Electric Drive nejlepšího výsledku s mírou závad 3,5 %. To by mu zajistilo pozici v „zelené“ části tabulky TÜV Reportu (2 – 3 roky) na úrovni Renaultu Kadjar, těsně za vozy Škoda Karoq, VW Polo a VW Beetle. Hned za elektrickým Smartem najdeme třeba Hyundai ix20 a Mitsubishi ASX.
Smart EQ ForTwo měl v minulosti problémy také s upevněním některých dílů karoserie. Svolávací akce byly u něj vyhlášeny kvůli špatně přilepenému čelnímu oknu a skleněné střeše.
BMW i3: přesný průměr v bilanci TÜV
BMW i3 se mezi hodnocenými elektromobily umístilo na druhé příčce. S 4,7 % závad se trefilo přesně do průměru ve „žluté“ zóně spolu s Fordem C-Max, Opelem Astra, Škodou Rapid a VW Touran. Nejčastěji neprošlo technickou kontrolou kvůli vadným potkávacím světlům a brzdovým kotoučům. „Problémy s brzdovými komponenty jsou pro elektromobily typické. Díky rekuperaci se brzdy používají mnohem méně než u aut se spalovacími motory, a proto častěji korodují,“ říká Bühler.
U BMW i3 evidujeme čtyři svolávací akce. Kvůli výrobní vadě mohou například prasknout ovládací desky sklápění zadního opěradla. Další byly kvůli airbagům, možnému úniku paliva a problémům s rekuperačním brzděním.
Renault Zoe: Problémy se světlomety
Nejoblíbenějším elektromobilem mezi Němci je i kvůli značným dotacím Renault Zoe. S průměrem závad 5,7 % se nachází v „oranžové“ zóně, kde na 92. pozici najdeme se stejnými procenty Peugeot 2008. Těsně před ním jsou třeba Fiat 500 nebo VW Up! se spalovacím motorem. Za Zoe figurují Seat Mii nebo Renault Megane. Častou příčinou problémů u Renaultu Zoe jsou vadné nebo špatně seřízené světlomety a také nadprůměrná četnost závad na zavěšení náprav.
Svolávací akce pro Renault Zoe řešily problémy s baterií, sloupkem řízení, náboji předního kola nebo parkovací brzdou.
Tesla Model S: třetí místo od konce
Nejhůře si ve srovnání čtyř elektromobilů vedla Tesla Model S. I v jejím případě se vyskytovaly problémy se světlomety, ale také závady na podvozku, které mají za následek obrovskou míru neúspěšnosti 10,7 %! To znamená, že přibližně každá desátá Tesla neprojde napoprvé technickou kontrolou. Tím se dostala nejen do spodní „červené“ části žebříčku, ale také celkově na třetí místo od konce. Hůře jsou na tom pouze Dacia Duster a Dacia Logan.
Tesla Model S měla v Evropě dvě svolávací akce, které se týkaly sedadel a bezpečnostních pásů, další modely Tesla byly svolávány pro problémy s podvozkem a brzdami. V Německu byly starší Modely S a X svolávány i kvůli problémům s centrální dotykovou obrazovkou.
Zdroj: autobild.de
Kam dál?
- 16 nejméně spolehlivých aut v roce 2021 podle ADAC
- Těchto 25 aut mělo pět a více svolávacích akcí v roce 2021
- 2021: Velká statistika svolávacích akcí
- 25% aut zůstane po svolávací akci neopraveno
- Týdenní přehledy svolávacích akcí
Aktuálně 5193 svolávaček